Kategorier – Guldvargen 2017

Guldvargen 2017 står återigen på egna ben och alla Guldvargens priser delas ut på Guldvargen-festen den 10 mars 2017 på Nöjesfabriken. Inför Guldvargen 2017 kommer juryn ha mer makt där juryn bestämmer hur många nominerade bidrag som blir i varje kategori (tidigare 5 st). Som minst kan 3 bidrag bli nominerade i en kategori, men det finns ingen övre gräns. Detta för att alla bidrag som förtjänar en nominering har chansen att synas och vinna.

Den andra stora nyheter är att juryn kan dela ut guld, silver och brons i varje kategori. Guld till vinnaren, silver och brons till de bidrag som juryn tyckt utmärkt sig på ett speciellt sätt.

Guldvargen 2017 består av sex kategorier, Guldvargen (Best in show) och Marknadsföreningens Hederspris.

VEM KAN TÄVLA?
Alla tävlingsbidrag måste vara gjorda för en värmländsk uppdragsgivare eller av en värmländsk byrå/producent (eller båda delarna).

Uppdragsgivare
En värmländsk uppdragsgivare kan tävla med bidrag:
– gjorda av en värmländsk byrå/producent
– gjorda av en icke värmländsk byrå/producent
– gjorda inhouse

Byrå/producent
En värmländsk byrå/producent kan tävla med bidrag:
– gjorda för en värmländsk uppdragsgivare
– gjorda för en icke värmländsk uppdragsgivare (både nationella och internationella).

(I de fall flera byråer/producenter varit inblandade i ett jobb får endast den huvudansvariga byrån/producentet tävla).

Årets bidrag ska ha varit publicerade mellan 1 januari 2016 och 31 januari 2017.

Kategorier 2017

ÅRETS SAMHÄLL

Tilldelas den bästa kampanjen gjord för en kommun/statlig myndighet/offentlig sektor/organisation. Kategorin gäller alla kommuner, kommunala förvaltningar och bolag, statliga myndigheter och landsting. I denna kategori tävlar även icke vinstdrivande organisationer och föreningar.

ÅRETS RÖRLIGT/LJUD

Här tävlar alla film, och ljud-bidrag för TV, bio, webb, event, pre-roll samt radio och podd.

ÅRETS ANNONS

Innefattar en (singel) betald annons i både tryckt och digital media. Det innebär utomhus, tidning, digitala kanaler som banners och Facebookannonser.

ÅRETS INNOVATIVE

Kategorin Innovative innefattar alla nytänkande bidrag som på ett oväntat sätt eller i ett oväntat media är kreativa i sin utformning.

ÅRETS DESIGN

Kategorin design innefattar visualiseringar av ett varumärkes identitet samt förpackningsdesign.

ÅRETS KAMPANJ

Kategorin innefattar kampanjer som har jobbat integrerat med ett koncept i mer än en betald mediakanal.

GULDVARGEN

Guldvargen tilldelas det bidrag som juryn anser är ”best in show”.
Detta betyder att alla vinnare i kategorierna blir automatiskt nominerade och tävlar om att vinna Guldvargen.

MARKNADSFÖRENINGEN I VÄRMLAND – HEDERSPRISET

Marknadsföreningens Hederspris tilldelas varje år sedan 2016 en person, företag eller organisation vars långsiktiga arbete påverkat utvecklingen inom marknadsföring och kommunikation i Värmland alternativt en näring som finns i Värmland.

Mottagaren av Hederspriset utses av Marknadsföreningens styrelse och delas ut i samband med Guldvargen.

JURYNS BEDÖMNINGSKRITERIER KATEGORI FÖR KATEGORI
Årets Samhäll, Innovative, rörligt/ljud, annons, Kampanj