17 april, 2019

Guldvargen 2019 — Vinnare

Marknadsföreningens styrelse vill tacka involverade och gäster till en magisk kväll där vi i Skoghalls Folkets hus anrika biosalong hyllade Värmlands bästa kommunikation 2019.

Tack för i år!

Årets Annons

"En Värmlandspôjk" av Coop Värmland och Ord & Bild

Med en finurlig tvist på en lokal klassiker fångar man upp ett högtidsbetingat mänskligt beteende, ifrågasätter det med humor och hamnar mitt i målgruppspricken. Den här annonsen gjorde juryn gla'.

Årets Annons

Årets Design

"Saga Bio" av Säffle kommun och Happy Republic

Med en pigg och modig färgpalett lyckas tävlingens mest genomarbetade designbidrag vara traditionellt och framåtblickande på samma gång. Den visuella identiteten är modernt retro och omfamnar mottagaren i en trösterik kram som osar popcorn.

Årets Design

Årets Kampanj

"Rocka Munnen" av Folktandvården, Bulldozer och Sticky Beat

När slutkund är beprövat envis till sin natur och dessutom styr själva produkten måste reklambyrån vara extra listig. Genom att använda en sekundär målgrupp som kanal löser vinnaren i kategorin årets kampanj ett verkligt problem – och lyckas dessutom skapa festivalstämning kring något så tråkigt som att borsta tänderna.

Årets Kampanj

Årets Rörligt/Ljud

"Helt komplett e-handelslösning" av Motillo och Marilyn

Visst gör det ont när algoritmer brister? Genom att släcka köparens digitala stress med humor, värme och stark casting har vinnaren i kategorin årets rörligt/ljud gjort en serie reklamfilmer som positionerar avsändaren som en snälles man gärna går in i en relation med.

Årets Rörligt/Ljud

Årets Samhäll

"Vård är Bäst" av Region Värmland, Advant och Ripley Film & Stills

Med omsorgsfull målgruppsanalys och socialrealistisk spänning lyckas vinnaren i kategorin årets samhäll med något av det svåraste som finns. Att i en tid av nästan obegränsad valfrihet påverka en grupp coming of age-individualister att lyfta blicken från influencerdrömmen och ställa sig frågan ”har jag det i mig?”.

Årets Samhäll

Årets Utanför Boxen

"Bildvalet" av Fotografiska och Ord & Bild

Vinnare i kategorin årets utanför boxen har lyckats göra nationell angelägenhet av sin egen kärnverksamhet. Idén är lika elegant som relevant och det stora genomslaget välförtjänt.

Årets Utanför Boxen

Årets Hederspris

Per Andersson

Marknadsföreningens hederspris 2019 går till en reklammakare av episka mått som från de första stegen på ett övergångsställe bevisat att det är fullt möjligt för en landsortsbyrå att ta sig an och besegra de stora drakarna i branschen. Med sin genuina passion har han inte bara skapat kommunikation som gör skillnad utan även en lång rad likasinnade reklamskapare. Om man någonsin funderat på var han är så hittar man honom garanterat där han älskar att vara allra mest – mitt i ateljén.

Årets Hederspris

Guldvargen

"Bildvalet" av Ord & Bild och Fotografiska

Vinnaren av Guldvargen har närmat sig en komplicerad affär och gjort den både begriplig och folklig. Med stor idéhöjd, gott självförtroende och höga ambitioner har det värmländska hantverket fått genomslag i hela Sverige.

Guldvargen