10 maj, 2025

Vinnare Guldvargen 2025

Vinnare Guldvargen 2025

Ett stort tack till alla er som kom på Guldvargengalan och gjorde den till en fantastisk kväll som vi sent kommer glömma. Här presenterar vi alla vinnare av Guldvargen 2025. Se mer.

Årets valp

León Centellini

Motivering: Alla börjar någonstans. Men få börjar med så mycket hjärta, nyfikenhet och reflektion som León Centellini. Han har inte bara lärt sig hantverket, han har gjort det med närvaro, öppenhet och en vilja att hitta sin egen väg snarare än någon annans. För att ha visat att det viktigaste inte alltid är att veta, utan att känna när man är på rätt plats, är León årets mest självklara valp.

Årets gammelräv

Andreas Österlund
Markant Reklambyrå

Motivering: Sedan 90-talet har Andreas försett Värmland (och resten av landet) med loggor, idéer och identiteter som sitter där de ska. För ett helt yrkesliv av kreativt slit, prestigelös briljans och ikonisk design som blivit självklar i människors vardag hyllar vi Andreas som Årets gammelräv.

Årets rörliga/audio

Guld
Bergviks Värmlandshjärtan
Motivering: Det är lätt att snacka om social hållbarhet. Det är svårare att göra den synlig. Men Bergviks Värmlandshjärtan lyckades. Med ett hjärta som slår hårda slag för landsbygd, ideellt slit och plastmuggskaffe i klubbhuset. Vi fick komma så nära att man nästan började lukta liniment och regnblöt konstgräsplan. Inga influencers, inga filter. Bara eldsjälar, pyttipanna och passion.
Kund: Bergvik
Byrå: Bulldozer

Silver
Kamic-mannen
Kund: Kamic
Byrå: Bulldozer

Brons
Yngve 35 – ICEHOTEL
Kund: ICEHOTEL
Byrå: Studio Karl & Moa

Bright Planets guldhjärta

Guld
Även äckliga förpackningar
Motivering: För att få en hel kommun att sortera rätt krävs mer än en ny affisch i soprummet. Istället för pekpinnar valde de att möta Karlskogaborna där de faktiskt är, mentalt och fysiskt, med en kampanj som var smart, brett synlig och lite sådär lagom självmedveten.
Kund: Karlskoga Energi & Miljö
Byrå: Bulldozer

Silver
Thermias kamp för Arvikas sjukhus
Kund: Thermia AB
Byrå: Thermia AB

Brons
Bergviks Värmlandshjärtan
Kund: Bergvik
Byrå: Bulldozer

Årets branding

Guld
Västerås konstmuseum
Motivering: Med ett visuellt uttryck som slår en i magen (på bästa sätt) lyckades de förvandla ett kommunalt konstmuseum till något man vill stirra på tills ögonen blöder (på ett positivt sätt).
Kund: Västerås stad/Västerås konstmuseum
Byrå: Bulldozer

Silver
En folklig profil
Kund: Karlstads parkering
Byrå: Advant

Brons
Visuell identitet Nordic Paper
Kund: Nordic Paper
Byrå: Happy Republic

Årets förpackning/produkt

Guld
Löfbergs core sortiment
Motivering: När Goldstorm tog sig an Sveriges mest ikoniska kaffepaket gjorde de det med en mix av respekt, precision och en hel kanna designkoffein. Loggan växte, färgerna tog plats, och äntligen blev Löfbergs lila något mer än bara lila.
Kund: Löfbergs
Byrå: Goldstorm

Silver
Svenska snapsar
Kund: Anora
Byrå: Goldstorm

Brons
Robert Olivier naturviner
Kund: The Wine Team
Byrå: Goldstorm

Årets digitala lösning

Guld
Hisspitchen
Motivering: Hur gör man ett ingenjörstungt företag till knasig snackis på en teknikmässa? Man bygger en hiss som inte är en hiss, fyller den med en animerad piccolo och skickar folk till rymden. Såklart. Smart, snyggt och precis lagom knäppt. Och ett kvitto på att B2B-grejer inte behöver vara så tråkiga att klockorna stannar.
Kund: Camatec
Byrå: Sticky Beat + Laj illustration och Expoprojekt

Silver
Race to Tomorrow
Kund: Nyteknik/Ingenjörsdagen
Byrå: Sticky Beat

Brons
On the right track
Kund: Fosso
Byrå: Markant reklambyrå

Årets kampanj

Guld
NWT Soffan
Motivering: Redaktion, marknad, teknik och analys tog varandras händer och sprang rakt in i Mello-febern och tog tusentals Karlstadsbor med sig. Från livesändningar och tävlingar till bussar, storbildsskärmar och digitala nedslag. Ingen kunde missa att något monumentalt hände på NWT. Och i Karlstad. Det här är lokalmedia när den är som bäst.
Kund: NWT
Byrå: Marknadsavdelningen NWT Media

Silver
Ordet som alla inom skolan borde känna till
Kund: Nordiqus
Byrå: Bulldozer

Brons
Skaffa en sladdis
Kund: Wafab bil
Byrå: Markant reklambyrå

Årets vildblomma

Guld
Tiktok-succén i Kristinehamn
Motivering: Tack mamma! Med en kamera, 15 minuters produktionstid och catchphrasen “Här är grejen” har Adina lyckats med något som hela mediebranschen kämpar med: att få tonåringar att bry sig om lokaljournalistik. Inte bara bry sig. De älskar det. De står i kö för att vara med. De jagar henne på stan. Hon har blivit ett lokalt fenomen med kultstatus. Och det är just därför det här är Årets vildblomma. För att det inte började med strategiworkshops och byråidéer. Det började med att testa något nytt.
Kund: Nya Kristinehamnsposten
Byrå: Nya Kristinehamnsposten

Silver
Slitna symboler
Kund: Solsta cykel
Byrå: Advant

Brons
NWT Soffan
Kund: NWT
Byrå: Marknadsavdelningen NWT Media

Årets Guldvarg

Bergviks Värmlandshjärtan
Motivering: Med Värmlandshjärtan skapades något ovanligt i vår bransch: en varm, respektfull och genomtänkt berättelse där huvudpersonerna inte är skådisar utan riktiga människor som får föreningen och framtiden att gå ihop med hjälp av ideellt slit och ett jävlar anamma starkare än någon maffig sponsbudget. Det är precis så här reklam ska kännas när den träffar rätt. Det här hade vi velat se fler timmar av i en serie på SVT. Prime time. Fylld av pyttipanna, pepp och gräsfläckar.
Kund: Bergvik
Byrå: Bulldozer