Guld vargen 2023

Marknadsföreningens styrelse vill tacka involverade och gäster för en magisk kväll!

Guldvargen belönar årets bästa värmländska marknadsföringsinsatser. Bakom priset står Marknadsföreningen i Värmland.

Årets Guldvarg

Swisha en lunch, av Karlstads kyrkliga stadsmission och Bulldozer

Juryns motivering: Årets Guldvarg är ett skolboksexempel i god kommunikation. Kampanjen löser uppdragsgivarens utmaning, med råge, på ett smart, genuint och effektivt sätt. Med både strategisk och kreativ höjd samt en oemotståndlig fingertoppskänsla är detta reklam när den är som bäst. Och dessutom ett bevis på att medmänsklighet och empati segrar. Grattis än en gång till Karlstads kyrkliga stadsmissions Swischa en lunch.

Årets Guldvarg

Årets Annons

Wrapped, av Wermlands Mejeri och Bulldozer

Genom att flörta med kommunikation vi oftast ser i helt andra produktsegment, och göra det helt till deras eget, fångade årets vinnare både juryns och kundernas uppmärksamhet. När det dessutom skapas med en härlig glimt i ögat och en stor skopa värmländsk charm – helt i linje med varumärket – ja, då blir det guld. Grattis: Wermlands mejeri Wrapped.

Årets Annons

Årets Audio

Läget Örebro, av Örebro kommun och Advant

juryns motivering: Med en fint, proffsigt producerad ljudbild, en väl vald relevant speaker och ett varmt intro lyckas Årets Audio vinnare förhöja lyssnar-upplevelsen och välkomna oss till att vara del av samhället. Grattis: Läget Örebro!

Årets Audio

Årets Digitala

Lyssna på skogen, av SLU och Advant

Juryns motivering:I en tid där individer gradvis blir bedövade mot interaktiva och nyskapande digitala upplevelser, blir man alltmer imponerad av ett digital gränssnitt som utmärker sig och fångar ens uppmärksamhet.
Ibland kan det vara så pass enkelt som att väcka en extra tanke hos individen angående det mest icke-digitala aspekten av vår omgivning. Genom en rofylld interaktiv resa och innehåll som väcker nyfikenhet, är vi stolta över att tilldela årets digitala till Advant för deras projekt: Lyssna på skogen

Årets Digitala

Årets Förpackningsdesign

Chillout, av Anora och Goldstorm

Juryns motivering:En väl utformad förpackningsdesign kan vara en kraftfull faktor i att öka försäljningen av en produkt, och uppdateringen av denna förpackningsdesign är inget undantag. Den nya designen har tagit väl hänsyn till varumärkets arv - och med duktigt hantverk i såväl detaljer som helhet har man lyckats förmedla varumärket på ett både snyggt och tydligt sätt. Grattis: Chill Out!

Årets Förpackningsdesign

Swisha en lunch, av Karlstads kyrkliga stadsmission och Bulldozer

Juryns motivering: Ett starkt budskap levererat i sin enklaste och mest slagkraftiga form. Kampanjen skapar inte bara uppmärksamhet för avsändaren utan även förståelse, medkänsla och handling. Vem kan motstå att öppna sina hjärtan (och telefoner) för dem som behöver det allra mest. Grattis till Karlstads kyrkliga stadsmissions Swischa en lunch.

Årets Resultat

Swisha en lunch, av Karlstads kyrkliga stadsmission och Bulldozer

Juryns motivering: Denna kampanj fick var tionde människa i Karlstad att bjuda en främling på lunch, och mer därtill. Nuff said. Grattis igen till Karlstads kyrkliga stadsmissions Swischa en lunch.

Årets Resultat

Årets Rörliga

Miljöstrategi, av Borlänge kommun och Bulldozer

Juryns motivering: Ojojoj, det kan lätt svindla när man tänker på allt viktigt arbete som pågår i Sveriges kommuner, som de alla vill nå ut med till invånarna. Därför var det otroligt uppfriskande och kul att se något som sticker ut, ett roligt och modigt grepp som inte bara blir något i mängden. Friskt vågat, guld vunnet! Grattis: Miljöstrategi, Borlänge kommun.

Årets Rörliga

Mathilda Lennartsson

Juryns motivering: Just nu finns det många formstarka och kreativa elever som utmärker sig från skolbänken. Bland dessa individer finns de som imponerar med sin uppmärksamhet för detaljer, vilket gör dom omöjliga att ignorera. Vi i juryn är alla eniga om att vinnaren till årets valp kommer vara poppis ute på arbetsmarknaden. Så med abstrakt typografi, ögonväckande formspråk och inspirerande användning av färg säger vi stort grattis till årets valp, Mathilda Lennartsson!

Årets Varumärke/identitet

Fighting bad technology, av Audiovision och Advant

Juryns motivering: En färgpalett som poppar, en logosymbol som verkligen sitter och oemotståndligt kaxiga symboler har skapat en identitet fylld av personlighet och som sticker ut i sin bransch. Snyggt jobbat och grattis till: Fighting bad technology.

Årets Varumärke/identitet