Guldvargen 2025

Årets Guldvargen

Bergviks Värmlandshjärtan

Motivering: Med Värmlandshjärtan skapades något ovanligt i vår bransch: en varm, respektfull och genomtänkt berättelse där huvudpersonerna inte är skådisar utan riktiga människor som får föreningen och framtiden att gå ihop med hjälp av ideellt slit och ett jävlar anamma starkare än någon maffig sponsbudget. Det är precis så här reklam ska kännas när den träffar rätt. Det här hade vi velat se fler timmar av i en serie på SVT. Prime time. Fylld av pyttipanna, pepp och gräsfläckar.

Kund: Bergvik
Byrå: Bulldozer

Årets Guldvargen

Årets valp

León Centellini

Motivering: Alla börjar någonstans. Men få börjar med så mycket hjärta, nyfikenhet och reflektion som León Centellini. Han har inte bara lärt sig hantverket, han har gjort det med närvaro, öppenhet och en vilja att hitta sin egen väg snarare än någon annans. För att ha visat att det viktigaste inte alltid är att veta, utan att känna när man är på rätt plats, är León årets mest självklara valp.

Årets gammelräv

Andreas Österlund

Motivering: Sedan 90-talet har Andreas försett Värmland (och resten av landet) med loggor, idéer och identiteter som sitter där de ska. För ett helt yrkesliv av kreativt slit, prestigelös briljans och ikonisk design som blivit självklar i människors vardag hyllar vi Andreas som Årets gammelräv.

Årets gammelräv

Årets rörliga/audio

Bergviks Värmlandshjärtan

Motivering: Det är lätt att snacka om social hållbarhet. Det är svårare att göra den synlig. Men Bergviks Värmlandshjärtan lyckades. Med ett hjärta som slår hårda slag för landsbygd, ideellt slit och plastmuggskaffe i klubbhuset. Vi fick komma så nära att man nästan började lukta liniment och regnblöt konstgräsplan. Inga influencers, inga filter. Bara eldsjälar, pyttipanna och passion.

Kund: Bergvik
Byrå: Bulldozer

Årets rörliga/audio

Bright Planets guldhjärta

Bergviks Värmlandshjärtan

Motivering: För att få en hel kommun att sortera rätt krävs mer än en ny affisch i soprummet. Istället för pekpinnar valde de att möta Karlskogaborna där de faktiskt är, mentalt och fysiskt, med en kampanj som var smart, brett synlig och lite sådär lagom självmedveten.

Kund: Karlskoga Energi & Miljö
Byrå: Bulldozer

Bright Planets guldhjärta

Årets branding

Västerås konstmuseum

Motivering: Med ett visuellt uttryck som slår en i magen (på bästa sätt) lyckades de förvandla ett kommunalt konstmuseum till något man vill stirra på tills ögonen blöder (på ett positivt sätt).

Kund: Västerås stad/Västerås konstmuseum
Byrå: Bulldozer

Årets branding

Årets förpackning/produkt

Löfbergs core sortiment

Motivering: När Goldstorm tog sig an Sveriges mest ikoniska kaffepaket gjorde de det med en mix av respekt, precision och en hel kanna designkoffein. Loggan växte, färgerna tog plats, och äntligen blev Löfbergs lila något mer än bara lila.

Kund: Löfbergs
Byrå: Goldstorm

Årets förpackning/produkt

Årets digitala lösning

Hisspitchen

Motivering: Hur gör man ett ingenjörstungt företag till knasig snackis på en teknikmässa? Man bygger en hiss som inte är en hiss, fyller den med en animerad piccolo och skickar folk till rymden. Såklart. Smart, snyggt och precis lagom knäppt. Och ett kvitto på att B2B-grejer inte behöver vara så tråkiga att klockorna stannar.

Kund: Camatec
Byrå: Sticky Beat + Laj illustration och Expoprojekt

Årets digitala lösning

Årets kampanj

NWT Soffan

Motivering: Redaktion, marknad, teknik och analys tog varandras händer och sprang rakt in i Mello-febern och tog tusentals Karlstadsbor med sig. Från livesändningar och tävlingar till bussar, storbildsskärmar och digitala nedslag. Ingen kunde missa att något monumentalt hände på NWT. Och i Karlstad. Det här är lokalmedia när den är som bäst.

Kund: NWT
Byrå: Marknadsavdelningen NWT Media

Årets kampanj

Årets vildblomma

Tiktok-succén i Kristinehamn

Motivering: Tack mamma! Med en kamera, 15 minuters produktionstid och catchphrasen “Här är grejen” har Adina lyckats med något som hela mediebranschen kämpar med: att få tonåringar att bry sig om lokaljournalistik. Inte bara bry sig. De älskar det. De står i kö för att vara med. De jagar henne på stan. Hon har blivit ett lokalt fenomen med kultstatus. Och det är just därför det här är Årets vildblomma. För att det inte började med strategiworkshops och byråidéer. Det började med att testa något nytt.

Kund: Nya Kristinehamnsposten
Byrå: Nya Kristinehamnsposten

Årets vildblomma