Guldvargen

Varje år sedan 1992 har Marknadsföreningen i Värmland arrangerat Guldvargen, en tävling som syftar till att lyfta fram Värmlands främsta kommunikationsinsatser.

Sedan 2015 är Guldvargengalan en del av näringslivsgalan 100° Karlstad


Guldvargen 2016 – Årets vinnare!

Årets B2B

Motivering:

Med ett enkelt ”tack” kan man komma långt i livet – det är känt sedan länge. Fråga byrån bakom det här vinnande bidraget. Hursomhelst, ett lagom subtilt sätt att ödmjukt slå sig för bröstet.

Vinnare:

”Tacktalet” – Uppdragsgivare: Ord&Bild. Byrå: Ord&Bild

Varje år arrangerar Regi branschstudien ”Årets byrå”. Efter en tredjeplats 2014 nådde Ord&Bild 2015 andraplatsen. Att prata om sina egna framgångar kan lätt bli oskönt.

Utan duktiga kunder är det svårt att göra ett riktigt bra jobb som byrå. Andraplatsen i ”Årets byrå” är alltså lika mycket kundernas pris som byråns. Med denna insikt blev lösningen ett fiktivt tacktal som vi skulle kunna ha hållit, om vi hade vunnit istället för att komma tvåa.

Guldvargen_B2B_tacktalet

 

Årets Design

Motivering:

Med en modern färgskala och oväntade men självklara attribut, förnyar man butikshyllan i en homogen kategori. Det är välgjort, med ”glimten i ögat” och med en stor portion stolthet – som säkert känns lika mycket på gårdarna som hemma vid köksborden.

Vinnare:

”Wermlands Mejeri design” – Uppdragsgivare: Wermands Mejeri. Byrå: Bulldozer.

Till slut gick det inte längre. Det stod mellan att bomma igen mjölkgårdarna eller starta ett eget mejeri. Tillsammans blev de 8 gårdar som tog saken i egna händer. Målet med uppdraget var att få så många värmlänningar som möjligt att vilja betala några kronor extra för mjölk från Värmland. För att uppnå det målet krävdes att göra varumärket känt, sticka ut i butikshyllan och kännas som en högkvalitetsprodukt.

Med en affärsidé som låg helt rätt i tiden där både bönderna och korna framställdes som hjältar och med hjälp av en unik produktdesign, stark kommunikation med hög igenkänning och smart PR har Wermlands Mejeri lyckats lansera sin produkt med dunder och brak.

Guldvargen_design_wermlandsmejerier

 

Årets O2C (samhäll)

Motivering:

De har bestämt sig för att göra upp med fördomar, myter och kultur på ett sätt som når ut brett och rätt in i hjärtat. Med en oväntad kommunikativ story finns ett stort hopp om att denna kampanj förändrar vår syn på jämställdhet och förhoppningsvis även på en hel bransch.

Vinnare:

”Stoppa matchokulturen” – Uppdragsgivare: Branschföreningen Byggcheferna och fackförbundet Byggnads. Byrå: Bulldozer

Byggsektorn består av nästan bara män – endast 8,5 % är kvinnor. Branschen har ett stort rekryteringsbehov och måste locka även kvinnor. Men en ingrodd machokultur bromsar utvecklingen. Uppdraget var ett rikstäckande och långsiktigt arbete för att förändra attityder och få bort machokulturen ur byggbranschen.

Syftet var att väcka tankar och starta diskussioner som sätter igång en attitydförändring i branschen. Genom kommunikation och utbildningar ville vi skapa diskussion i byggbodar och kontor om hur det egentligen står till i byggbranschen. Kommunikationen delas upp i en puls på våren och en på hösten under tre år. Budskapen lyfte fördomar från branschen för att visa hur illa ställt det är och skapa debatt. Hösten lanserades fördomstestet Sanning eller bullshit, som slog hål på vanliga fördomar i byggbranschen.

Guldvargen_samhäll

 

Årets B2C

Motivering:

Smart teknik har sen länge revolutionerat musikbranschen med billigare produktion och distribution. Kanske är det så att det här smarta gänget faktiskt ritat om kartan för hur man lanserar ett album.

Vinnare:

”An album from the deep wild woods”- Uppragsgivare: John Moose. Byrå: Marcus Sjögren.

John Moose är ett litet Karlstad-band som precis skulle släppa sin debutskiva. Innan albumsläppet hade bandet inte spelat utanför Värmland och knappt någon utan för länets gränser visste vilka de var. Men hur gör man egentligen för att nå ut, utan någon som helst budget? Strategin var att skapa en idé tillräckligt nytänkande, spännande och intressant så att media möjligtvis uppmärksammade bandet. Lösningen blev en app där man kunde lyssna på albumet i sin helhet, helt gratis och två veckor innan albumsläppet – men bara om du befann dig i skogen. Lanseringen blev en succé och bandet blev till och med omskrivna i The Rolling Stone Magazine.

Guldvargen_B2C_Marcussjogren

 

Marknadsföreningens Hederspris

Motivering:

Med tydligt mål och vision där idéer blir förverkligade har årets Hederspristagare säkrat kompetens samt verkat långsiktigt för utvecklingen i Värmland. Starkt fokus på framtiden och helhetssyn har lett till att man lyckats med bedriften att göra Värmländska Sunne välrenommerat inom kommunikation i hela Sverige.

Hederspriset 2016 tilldelas:

Brobygrafiska i Sunne

Guldvargen_hederspriset_brobygrafiska

Guldvargen 2016

Motivering:

Det är briljant i all sin enkelhet och beviset på att det inte krävs en stor budget för att få genomslag i en tuff och föränderlig bransch. Helt enkelt ett innovativt bidrag som slår de flesta storproduktionerna på fingrarna.

Vinnare:

”An album from the deep wild woods”- Uppragsgivare: John Moose. Byrå: Marcus Sjögren.

 

Guldvargen 2016 i media:

Guldvargen till Marcus Sjögren – VF

Glammig förfest för marknadsförare – VF

Marcus Sjögren vann Guldvargen – SVT

Bubbel, prat och nya kontakter – NWT

Sammandrag 100° galan – NWT


Och de nominerade i Guldvargen 2016 är…..

Årets upplaga av Guldvargens Nomineringsminglet lockade ett 100-tal som nyfiket ville veta vilka som var nominerade i årets Guldvargen.

Nedan presenterar vi alla nominerade i Guldvargen 2016 kategori för kategori.
Guldvargens kategorivinnare samt de som går hem med Guldvargens Best-in-show avslöjas på Guldvargen The Pre-Party den 18 mars som är även i år en del av 100° Karlstad. Anmäl din galabiljett HÄR!

Årets B2B

”Tacktalet” – Uppdragsgivare: Ord&Bild. Byrå: Ord&Bild

Varje år arrangerar Regi branschstudien ”Årets byrå”. Efter en tredjeplats 2014 nådde Ord&Bild 2015 andraplatsen. Att prata om sina egna framgångar kan lätt bli oskönt.

Utan duktiga kunder är det svårt att göra ett riktigt bra jobb som byrå. Andraplatsen i ”Årets byrå” är alltså lika mycket kundernas pris som byråns. Med denna insikt blev lösningen ett fiktivt tacktal som vi skulle kunna ha hållit, om vi hade vunnit istället för att komma tvåa.

tacktalet_bidragsbild

”Gu va gött” – Uppdragsgivare: LBC Frakt. Byrå: Luckylane

LBC Frakt förknippas ofta med tunga lastbilar och transporter. Men företaget har ett brett utbud av produkter och tjänster både till professionella kunder och konsumenter.

LBC Frakt ville öka marknadens kännedom om företagets breda sortiment i allmänhet och konsumenttjänsterna och produkterna i synnerhet. Lösningen blev en radioreklam med humoristiska inslag genom ett samarbete med den värmländska TV-profilen Mia Skäringer och hennes kända karaktär Tabita. Ett av reklambyrån specialskrivna manus, kombinerat med Tabitas sedvanligt brutala charm, resulterade i ett annorlunda och roligt sätt att presentera LBC Frakt produkter och tjänster.
lbc_frakt

”Vatten och vin” – Uppdragsgivare: Poolwater. Byrå: Bulldozer

Poolwater projekterar och konstruerar vattenreningssystem för stora och små badanläggningar. När det unika koncepthotellet The Winery Hotel i Solna slog upp portarna hade Poolwater levererat och monterar en exklusiv pool på takterrassen, komplett med rördragningar och badvattenrening. Poolwater ville skapa en kampanj för att stärka varumärket och positionen på spa- och wellnessmarknaden. Genom att berätta om uppdraget och koppla samman sitt varumärke med The Winery Hotel.

Bildlösning blev en person som dyker ner i ett vinglas fyllt med kristallklart vatten. The Winery Hotel förknippas med exklusivitet och fina viner. Med budskapet att vin och vatten har mer gemensamt än man kan tro och att rent vatten är ett av The Winery Hotels erbjudanden skapas en krock.
Poolwater_vattenvin

”Helt sjukt” – Uppdragsgivare: Metsä Tissue AB. Byrå: Partners Reklambyrå.

Metsä Tissue är en marknadsledande leverantör av mjukpappersvaror i Europa. Uppdraget bestod av att ta fram en försäljningskampanj som framhävde pappershanddukar som det mest hygieniska alternativet att torka händerna med. Kampanjen ”Helt sjukt” lanserades i februari, även kallad vabruari – en tidpunkt när många är sjuka. Strategin var att uppmärksamma konsekvenserna med ett starkt och tydligt budskap resultatet av dålig handhygien och berätta hur mycket sjukfrånvaro kan kosta samhället. Lösningen blev en uppmaning att ”Använd sunt förnuft – byt till pappershanddukar”. För att förstärka budskapet lyftes statistik som visade att mer än 80 procent av alla infektioner sprids via händerna.
heltsjukt

Årets Design

”Prohibition vinserie” – Uppdragsgivare: Prime Wine. Byrå: Motherland.

Prohibition vinserie är ett amerikanskt konceptvin med inspiration hämtat ur 1920-talets förbudstid, eller som det hette i USA: Prohibition. Med detta vin ville PrimeWine utöka sin andel av den omättliga Zinfandel-törstande marknaden. Att vara differentierande och i grunden ultra-kommersiell, det var syftet samt bli en snackis på grund av ett anti-budskap.

För att fullända förbudtidskonceptet adderades en ”brown bag”; ett påsliknande pappersomslag till flaskan för att bygga vidare på idén, göra den än mer ”förbjuden” och därmed ge den tydligare ”top-of-mind” och front-of-shelf” intryck – en produkt som konsumenten inte glömmer.

Prohibition_1920x1080_Guldvargen Prohibition_1920x1080_Guldvargen

”Wermlands Mejeri design” – Uppdragsgivare: Wermands Mejeri. Byrå: Bulldozer.

Till slut gick det inte längre. Det stod mellan att bomma igen mjölkgårdarna eller starta ett eget mejeri. Tillsammans blev de 8 gårdar som tog saken i egna händer. Målet med uppdraget var att få så många värmlänningar som möjligt att vilja betala några kronor extra för mjölk från Värmland. För att uppnå det målet krävdes att göra varumärket känt, sticka ut i butikshyllan och kännas som en högkvalitetsprodukt.

Med en affärsidé som låg helt rätt i tiden där både bönderna och korna framställdes som hjältar och med hjälp av en unik produktdesign, stark kommunikation med hög igenkänning och smart PR har Wermlands Mejeri lyckats lansera sin produkt med dunder och brak.
WM_1920x1080

”Fittnes” – Uppdragsgivare: Jenny Assur. Byrå: Ord&Bild.

Det är viktigt för alla kvinnor att göra knipövningar, särskilt efter att de fött barn. De instruktioner och få appar som finns idag är tämligen stela och tråkiga, uppdraget blev därför att ta fram en app med skön och positiv tonalitet som skapar glädje under övningarna. Utifrån metodik och grepp i spelvärlden skapades en app som peppar kvinnor att göra knipövningar. Det var viktigt att designen skulle vara tilltalande för målgruppen. Vi adderade en humoristisk ton, utmärkelser, tydlig statistik och inspelade pep-meddelanden från personliga tränare för att appen skulle bjuda på en upplevelse för målgruppen och göra det roligare att utföra övningarna.
Fittnes_App_Cover

”Movin’ Movin’ – Håll Sverige rullande” – Uppdragsgivare: Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd (TYA). Byrå: Sticky Beat.

TYA, Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd, vill öka intresset för transport- och logistikbranschen hos ungdomar och behöver ständigt finna nya vägar. Uppdraget var att nå ut till ungdomar på deras egna villkor och i deras egna vardag, för att göra dom nyfikna och intresserade av transportbranschen.

Lösningen blev ett mobilspel i retrostil som tilltalar såväl ungdomar som deras föräldrar och där man genom nio småspel får följa en produkt från hamnen till leverans i butik och efterföljande fakturering. Ett spel som låter som både förr och nu, och som kan spelas under korta stunder själv eller tillsammans med andra. En genomtänkt design av grafik, musik och mekanik som träffar rätt i målgruppen.
Sticky_Beat_Guldvargen_Nomineringsbild_MovinMovin

”Redesign Premiumjordar” – Uppdragsgivare: Hasselfors Garden. Byrå: Ord&Bild.

Fler människor odlar sina egna ingredienser och har upptäckt att man mår bra av att leva i gröna och blomstrande miljöer. Det ökande trädgårdsintresset har lett till kunnigare kunder som efterfrågar riktigt bra jordar. I samband med att Hasselfors Garden förbättrat innehållet i sina premiumjordar ville de även genomföra en designuppdatering där det var viktigt att kunderna kände igen särskiljande element som älgsymbolen och produktnamnen. Lösningen blev att ge vetgiriga trädgårdsentusiaster all information redan på förpackningens framsida. Så att de slipper vrida och vända på de tunga säckarna och själva kan bilda sig en uppfattning om vilken jord som bäst passar deras behov. Med ledord som tidlös, informativ och ärlig blev de nya jordarna mycket väl mottagna av Hasselfors Gardens återförsäljare
Premiumjordar_Hasselforsgarden

Årets O2C (samhäll)

”Vård & omsorg för dig” – Uppdragsgivare: Vård- och omsorgsförvaltningen Karlstads kommun. Byrå: Bulldozer.

I medierna ges ofta en skev bild av vård och omsorg där enbart de negativa händelserna lyfts fram och förstoras. Det finns också fördomar om att äldre sitter inomhus och aldrig kommer ut eller får delta i aktiviteter. Men verkligheten ser annorlunda ut.

Genom att visa personliga och äkta solskenshistorier från verksamheten gör medarbetarna stolta och får dem att sprida en positiv bild, samtidigt som berättelserna blir en motvikt till mediabilden av vård och omsorg. Medarbetare och kunder bjuder på oväntade och sanna bilder av verksamheten på film, Eurosize och i bok.
Vårdfördig

”Känns det tomt?” – Uppdragsgivare: Svenska kyrkan/ Karlstad stift. Byrå: Aktivitetsbyrån.

Inom Svenska kyrkan finns alltid någon att tala med, från svår livskris till konkreta bekymmer i vardagen, för behövande- oavsett tid på dygnet. För de som inte redan känner till Svenska kyrkan och dess verksamhet är kunskapen om detta tämligen begränsad. Uppdraget var att synliggöra Svenska kyrkans olika samtalsverksamheter samt att göra kyrkan till ett alternativ till den traditionella psykiatrin.

Vi behövde på ett rakt sätt nå människor och beröra deras innersta. Utan försköningar. En fråga, i svart och vitt, precis som livet självt kan kännas visades under en begränsad tid på förväntade ställen som annonstavlor i stadsmiljö, reklamskyltar, tidningsannonser men även på mer oväntade platser som reklamfilm under hockeymatch.
kännsdettomt

”Varmt välkommen– Integrationskampanj” – Uppdragsgivare: Platsvarumärket Karlstad. Byrå: Bulldozer.

Allt fler flyktingar kommer till Karlstad. Samtidigt hör många medborgare av sig och vill göra något positivt. Varumärket Karlstad har dessutom ”Varmt välkommen” som pay off och ska signalera öppenhet. Genom att skapa en digital mötesplats mellan nyanlända flyktingar och karlstadsbor skapas en naturlig integration där man kan lägga upp sin profil och boka möten med andra. Förklarande brev med välkommendekaler skickades ut till medborgarnas brevlådor som signalerar öppenhet och kan spridas som PR utanför länet.
varmtvälkommen

”Vi gör en bra matchning perfekt!” – Uppdragsgivare: Örebro kommun. Byrå: Marilyn produktionsbyrå.

För få arbetsgivare anställer idag personer som är utrikesfödda. Arbetsgivaren anser att språk och kulturella skillnader sätter hinder för arbetet. Med filmen ”Vi gör en matchning perfekt” ville vi att arbetsgivare ska se, hitta och upptäcka kompetensen i utrikesfödda. Detta blev ett sätt att avdramatisera erbjudandet, men ändå kommunicera kärnan i det som vår avsändare vill göra, nämligen matcha ihop kompetenser i företag.
vigörenbramatchning

”Krossa matchokulturen” – Uppdragsgivare: Branschföreningen Byggcheferna och fackförbundet Byggnads. Byrå: Bulldozer

Byggsektorn består av nästan bara män – endast 8,5 % är kvinnor. Branschen har ett stort rekryteringsbehov och måste locka även kvinnor. Men en ingrodd machokultur bromsar utvecklingen. Uppdraget var ett rikstäckande och långsiktigt arbete för att förändra attityder och få bort machokulturen ur byggbranschen.

Syftet var att väcka tankar och starta diskussioner som sätter igång en attitydförändring i branschen. Genom kommunikation och utbildningar ville vi skapa diskussion i byggbodar och kontor om hur det egentligen står till i byggbranschen. Kommunikationen delas upp i en puls på våren och en på hösten under tre år. Budskapen lyfte fördomar från branschen för att visa hur illa ställt det är och skapa debatt. Hösten lanserades fördomstestet Sanning eller bullshit, som slog hål på vanliga fördomar i byggbranschen.
krossamachokulturen

Årets B2C

”Mobilgarderoben” – Uppdragsgivare: Cava 42. Byrå: Spenat/Lipkin.

Restaurangen Cava 42 har gemenskap som ledord. De vill vara restaurangen man går till för att verkligen umgås. Uppdraget var att berätta för världen och göra reklam för att det Cava 42 är just ett sådant ställe. Med liten budget skapades en PR strategi istället för att köpa annonser. Lösningen blev därför mobilgarderoben. Ett ställe där gästerna kunde placera sina mobiler under middagen och istället umgås med varandra!
Mobilgardetrob.001

”Familjemedlemmar” – Uppdragsgivare: Hasselfors Garden. Byrå: Ord&Bild.

Hasselfors Garden har en mycket lång historia och är en av Sveriges främsta tillverkare av jord. De ville ta fram ett nytt koncept för sina premiumjordar. Många människor är väldigt måna om sina växter och behandlar sina blommor och plantor som familjemedlemmar. Strategin var därför att lyfta fram målgruppens starka passion för sina växter. Med konceptet ”Familjemedlemmar” visade vi att vi förstår hur huvudmålgruppen tänker genom att personifiera plantorna och blommorna. Samtidigt förklarar vi varför Hasselfors Gardens jord är så bra i sammanhanget och att det finns en specifik jord för varje ”familjemedlem”.
Familjemedlemmar_Hasselforsgarden

”An album from the deep wild woods”- Uppragsgivare: John Moose. Byrå: Marcus Sjögren.

John Moose är ett litet Karlstad-band som precis skulle släppa sin debutskiva. Innan albumsläppet hade bandet inte spelat utanför Värmland och knappt någon utan för länets gränser visste vilka de var. Men hur gör man egentligen för att nå ut, utan någon som helst budget? Strategin var att skapa en idé tillräckligt nytänkande, spännande och intressant så att media möjligtvis uppmärksammade bandet. Lösningen blev en app där man kunde lyssna på albumet i sin helhet, helt gratis och två veckor innan albumsläppet – men bara om du befann dig i skogen. Lanseringen blev en succé och bandet blev till och med omskrivna i The Rolling Stone Magazine.
JohnMoose

”Alla är olika” – Uppdragsgivare: Brämhults. Byrå: Bulldozer.

Juicemarknaden krymper samtidigt som EMV ökar i premiumsegmentet. Därför ville Brämhults stärka sitt eget varumärke och förtydliga det äkta, hantverksmässiga med sin juice. Syftet var att öka försäljningen av Brämhults nypressade citrusfrukter samt att få målgruppen att förknippa Brämhults med något unikt. För att nå den urbana målgruppen i storstad valdes tunnelbana och rulltrappor i Stockholm som huvudmedia, kompletterat med annonsering. Ett nytt, iögonfallande butiksmaterial och material för sociala kanaler togs också fram.
viärolika_1920x1080

”The Interview” – Uppdragsgivare: Rally Sweden. Byrå: Ord&Bild.

Rally Sweden körs varje februari och är Sveriges största årligen återkommande sportevenemang med över 200 000 besökare. Som för de flesta utomhusevenemang är vädret en viktig parameter när det gäller antal besökare. För att bli mindre väderberoende är det en stor fördel att sälja så många biljetter som möjligt i god tid innan själva evenemanget. Vårt uppdrag var att skapa en kampanj med syfte att öka biljettförsäljningen före jul. Den kreativa lösningen landade i en till synes ordinär intervju med en av 2015 års hetaste rallyförare Andreas Mikkelsen som plötsligt tar en ny, betydligt mörkare, vändning. Filmen spreds via Rally Sweden och Andreas Mikkelsens sociala kanaler med start 3 dygn före Halloween.
theinterview

 

Guldvargen 2016 – Årets jury

Liksom förra året består Guldvargen-juryn 2016 av fem personer med lång erfarenhet från branschen.  Juryn har en bra blandning från både byrå, – och köparsidan där alla har olika roller inom kommunikationsområdet och flera av dem har erfarenhet såväl av juryarbete som att själv vinna priser.

Möt årets jury nedan!

Johanna Björlin – Design Director, Spacerabbit

johannabjörlin

Johanna Björlin är Design Director på varumärkes- och konceptbyrån Spacerabbit i Stockholm. Hon har en fast tro om att alla uppskattade varumärken har ett tydligt visuellt språk – att design kan skapa ”wow”, trygghet, möten och nyfikenhet. Johanna har varit med och utvecklat flera stora handelsplatskoncept och har mångårig erfarenhet av att leda designprocesser för välkända konsumentvarumärken och företag. Hon har arbetat med bl a Gallerian, Svenska Bostäder, Ikano Retail Center, Musikverket, Tekniska Museet, Scenkonstmuseet, Unilever, Arla, Coop m fl.

Johan Nathell – Copywriter DDB Göteborg

Johan Nathell
Johan Nathell är en prisbelönt copy från DDB Göteborg. Han har jobbat med varumärken som exempelvis Burger King, Blocket, Telia, Liseberg och Pågen för att nämna några.

Sofia Olsson – Marknadschef, ICA Supermarket

Sofia_Olsson
Sofia Olsson har gedigen erfarenhet av att driva strategiska marknadsfrågor inom ICA, som idag är ett av Sveriges mest välkända och populära företag.
Hon är idag Marknadschef för ICA Supermarket, som är Sveriges största Affärsområde inom dagligvarubranschen.
Sofia har tidigare arbetat som Brand manager med fokus på egna märkesvaror och senast som Sponsringschef med fokus på idrott och samhällsengagemang.

Stina Petrini – Kommunikationschef, Orkla

Stina Petrini Orkla-03 (2)
Stina Petrini är Kommunikationschef på Orkla Confectionery & Snacks Sverige och arbetar med många av Sveriges mest älskade varumärken så som OLW, Göteborgs Kex och Ballerina samt originalet från Filipstad OLW cheez doodles. Stina har ett stort intresse för samhällsfrågor och värdesätter socialt ansvar. Hon är bland annat klasscoach för MyDreamNow där hon inspirera elever att se sina möjligheter och hitta vägar till sina drömmar samt motivera dem till att arbeta mot egna kortsiktiga mål.

David Genelid – Technical Lead, We are Yours

david_genelid
David Genelid, Technical Lead på We are Yours i Stockholm, har en lång erfarenhet i reklambranchen och har genom åren jobbat med många prisbelönta projekt för kunder och varumärken såsom H&M, Adidas, Grolsch, Wacom, Absolut, Telenor och många fler.

Guldvargen 2016 – Årets kategorier

Inför Guldvargen 2016 har Marknadsföreningen valt att ta bort en kategori. Totalt kan man nominera och tävla i fyra kategorier. Vinnare i varje kategori har sedan chansen att vinna det mest prestigefyllda priset, Guldvargen!

Den största ändringen inför Guldvargen 2016 är kategorin, Årets Samhäll. Kravet att de nominerade ej är vinstdrivande tas helt bort.

Förändringen från förra året kvarstår där ANTINGEN avsändaren eller byrån är från Värmland, eller såklart båda två.

2016 blir andra året som Guldvargens nya pris delas ut, skapat av glasblåsarna Louise Olsson och Kerstin Paulsrud. Priset är en vargtass i glas och är sedan 2015 inte längre ett vandringspris, utan varje vinnare får behålla priset.

KATEGORIER 2016

ÅRETS KONSUMENT – B2C
Tilldelas den bästa kampanjen riktad mot konsument.
Kampanj kan innebära allt från enstaka enheter, digitala, analoga eller experimentella, till stora gränsöverskridande kampanjer.
– Fem nominerade och pris till beställare och byrå.

ÅRETS BUSINESS – B2B
Tilldelas den bästa kampanjen riktad mot andra bolag.
Som tidigare, en enstaka annons, webbsida, film eller event kan vara smartare än en stor kampanj, och tvärt om.
– Fem nominerade och pris till beställare och byrå.

Förändrad sedan förra året!
ÅRETS SAMHÄLL – O2C
Tilldelas den bästa kampanjen gjord för en kommun/statlig myndighet/offentlig sektor/organisation.
Kategorin gäller alla kommuner, kommunala förvaltningar och bolag, statliga myndigheter och landsting. I denna kategori tävlar även icke vinstdrivande organisationer och föreningar.
– Fem nominerade och pris till beställare och byrå.

ÅRETS DESIGN
Priset avser allt från förpackningsdesign och grafisk formgivning till webbdesign och produktdesign
– såväl visuellt som funktionellt. Ett självklart pris när vi pratar värmländsk marknadsföring.
– Fem nominerade och pris till beställare och byrå.

JURYNS BEDÖMNINGSKRITERIER KATEGORI FÖR KATEGORI

B2C, B2B och O2C:
IDÉHÖJD, STRATEGI, HANTVERK

DESIGN:
IDÉ, STRATEGI, HANTVERK

CONTENT:
INNEHÅLL, STRATEGI, HANTVERK


 

Vinnare av Guldvargen 2015 är Bulldozer och Brämhults!

Motivering:
Ibland behöver det inte vara svårt. Ibland räcker det att bokstavligen gräva där man står. I vissa fall hittar man nämligen produktfördelen precis under fötterna. Och då känns allt självklart. Lika självklart som att ”dricka mer grönsaker”.

Stort grattis till er!

A22 Drick mer grönsaker

Alla årets vinnare 2015!

Nedan kan ni läsa om årets vinnare i alla kategorier!

Årets B2B

Presenterades av Ulrika Ljunghaga från Swedbank.

”Vill du också synas?” – Kund: TV4, Byrå: Spenat

 Motivering:
”En gång är ingen gång” heter det. För många företag som försöker marknadsföra sig på nätet blir det så i verkligheten också – innehåll som nästan ingen ser ger ingen effekt. Det här bidraget visar i stället styrkan i att tänka gammalt när man vill tänka nytt, för i TV kan en gång bli många gånger, åtminstone sett till antalet tittare. Och vad är väl naturligare för en reklam-TV-kanal som TV4 än att göra TV-reklam för att visa styrkan i sin egen mediematematik?”

guldvargen_B2B

Årets Design

Delades ut av författaren och entreprenören Pauline Grindvall.

”Åretruntmust” – Kund: ICA Hagahallen, Byrå: Bacill

Motivering:
Bra design berättar en historia. Om den dessutom bryter mot branschnormen och vågar vara annorlunda kan det bli hur bra som helst. Med avskalat formspråk, stilren typografi och en etikett som man faktiskt vill läsa lyckas årets vinnare i Design berätta precis det den ska: Det här är ingen vanlig must. Det här är åretruntmust.

guldvargen_design

Årets Samhäll

Delades ut av Ulrika Obstfelder Peterson VD på Värmlands Folkblad.

”Tack för att du släcker” – Kund: Brandskyddsföreningen Värmland, Byrå: Advant

Motivering:
En enkel idé som berör alla; ung som gammal. Intelligent användande av slow-motion förmedlar ett viktigt budskap genom nyfikenhet och humor. Med små medel blir detta ett klassiskt exempel på effektiv kommunikation som når ut till alla – och som alla gynnas av. Tack för en stark kampanj, och ”tack för att du släcker ljusen”!

guldvargen_samhäll

Årets Content

Delades ut av komikern och programledaren Babben Larsson.

Trädgårdstips från Högvalta” – Kund: Högvalta Handelsträdgård, Byrå: Happy Republic

Motivering:
Med små medel har man inte bara lyckats skapa relevant innehåll, utan även placerat sig på kartan för hela länet. Ett strategiskt samarbete och en relevant kanal för målgruppen gav full pott! Det fina hantverket och den personliga värmen gör gröna fingrar grönare och Högvalta till vinnare av årets Content.

guldvargen_content

Årets B2C

Delades ut av Creative Technologist på Coda Collective, Ellen Sund en av årets jurymedlemmar!

”Drick mer Grönsaker” – Kund: Brämhults, Byrå: Bulldozer

Motivering:
Genom att placera slutprodukten där innehållet först växte skapas förståelse för äktheten. Hatten av när man lyckas med konsten att både vara uppseendeväckande, tydlig och smart på samma gång. Lägg därtill ett utsökt hantverk och årets vinnare i Konsument känns given – så här får man folk att dricka mer grönsaker.

guldvargen_b2c

Nya Guldvargen

Marknadsföreningen strävar hela tiden efter att förbättra och utveckla Guldvargen. Den största förändringen i 2015 års tävling blir att kravet på att avsändaren måste komma från Värmland försvinner. Nu räcker det att ANTINGEN avsändaren eller byrån är från Värmland, eller såklart båda två. Det här gör också att kategorin ”Årets utlänska” försvinner.

– Vi gör den här förändringen för att vi har så många byråer i Värmland som jobbar med kunder i andra delar av Sverige, såväl som utomlands, säger Henric Byström, ordförande för Marknadsföreningen i Värmland. De gör många gånger ett fantastiskt jobb som vi i Värmland kanske helt går miste om då kampanjerna inte visas här. Det vill vi ändra på. Dessutom tror vi att konkurrensen blir hårdare, vilket är bra och inspirerande, även för värmländska kunder.

En annan nyhet är att huvudpriset Guldvargen delas ut till det bidrag som sticker ut lite extra bland årets tävlande. Det blir alltså ett ”best-in-show”-pris som man inte nominerar till. Vi har även en kategori som ändras varje år. 2014 var det ”Mobil”, nästa år blir det ”Content” där vi belönar den kommunikation som har bäst innehåll.

– Vi fortsätter även att satsa på juryn, säger Henric Byström. Förra året bestod juryn av tre personer från Stockholm med lång erfarenhet från branschen. I år utökas juryn till fem personer där alla har olika roller inom kommunikationsområdet och flera av dem har erfarenhet såväl av juryarbete som att själv vinna priser.

Sist, men inte minst, blir Guldvargen en del av 100° Karlstad. Guldvargengalan startar en dryg timme innan 100° Karlstad-galan. Där delas alla priser utom Guldvargen ut. Det sparas till senare på kvällen.

– Vi tror och hoppas att våra medlemmar ska uppskatta den här förändringen, säger Henric Byström. Det känns naturligt att Guldvargen blir en del av 100° Karlstad. De nominerade och pristagarna får större exponering och alla deltagare får möjligheten att träffa potentiella kunder under kvällens glamorösa gala. Kan det bli bättre?

2015 blir också första året som Guldvargens nya pris delas ut, skapat av glasblåsarna Louise Olsson och Kerstin Paulsrud. De båda vann nyligen designtävlingen ”Var är vargen” som lystes ut av Marknadsföreningen för att ersätta det tidigare vandringspriset. Guldvargen får även en ny grafisk profil, framtaget av Bård Larsson, som vann juryns hederspris i samma tävling.

GuldVargen_2

Mellan 7 och 31 januari kan man skicka in bidrag till Guldvargen via guldvargen.nu. Bidragen ska ha varit publicerade någon gång under perioden 1 januari 2014 – 31 januari 2015.

Klara jurymedlemmar

Ellen Sundh, kreativ tekniker och föreläsare, Coda Collective, Stockholm

Pontus Caresten, copywriter, DDB, Göteborg

Eva Inde, produktionsledare, Pool, Stockholm

Mats Rönne, marknadschef, Readly, Stockholm

Femte och sista jurymedlemmen presenteras inom kort på guldvargen.nu.

NWT: http://nwt.se/karlstad/article1697223.ece

 

Här är nya vargen!

Så var det äntligen dags att avslöja vinnaren i vår designtävling ”Var är vargen?”!

Tävlingen utlyses då den förra vargen ej klarade efterfesten. Och styrelsen beslutade att ta fram en ny med hjälp av duktiga designers, formgivare och hantverkare med anknytning till Värmland.

Fem finalbidrag stod på fredagskvällen på Karlstad CCC för allmänheten att beskåda. Under veckan har en jurygrupp bestående av Henric Byström, Marknadsföreningen i Värmland, Jessica Edlom, Edlom Form och Bibbi Evermark, Everstyle granskat bidragen och utifrån tävlingskriterierna utsett en vinnare. Strax efter 17.00 avslöjades vinnaren av Marknadsföreningens ordförande Henric Byström.

20141121_165440

Juryns val blev glaskonstnären Louice Olsson från Grums  tillsammans med Kerstin Paulsruds vargspår i glas och bladguld. Inspirationen kom från att ha sett vargspår utanför sina föräldrars hus.

2014-11-22 11.56.45

Brobystudenten Bård Larsson knep hederspriset då Marknadsföreningen beslutade att hans verk kommer att utvecklas till Marknadsföreningens nya grafiska profil.

2014-11-21 17.46.43

Stort grattis till båda! Och Marknadsföreningen tackar även alla deltagare i tävlingen för fantastiska bidrag!

 

Tävling! Var är vargen?

Brinner du för kommunikation och design? Vill du vara med och skapa priset för nästa Guldvargen? Då är detta tävlingen för dig! Marknadsföreningen i Värmland söker ett nytt Guldvargen-pris genom en tävling där vinnaren med den bästa designen går hem med 5 000 kr och en möjlighet att få sitt tävlingsbidrag använt i Guldvargen!

IMG_7191

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tävlingen 

Tävlingen går ut på att skapa ett nytt Guldvargen-pris och tävlingspriset för det vinnande konceptet är 5 000 kr. Det går att tävla ensam, i par eller grupp om tre. Tävlingsbidraget kan vara allting ifrån en skiss till ett färdigt pris. Tävlanden har tre veckor på sig att lämna in sitt tävlingsbidrag. En extern jury tillsammans med en representant från föreningen kommer att utse vinnaren. Ett event där vinnaren tilldelas sitt pris kommer att ske vid ett senare tillfälle.

Anmälan 

Anmälan sker till info@nullmarknadsforeningen.nu senast 1 oktober. Vid anmälan anges tävlandes namn, personnummer, telefonnummer och epostadress. Tävlanden får tävlingsformuläret efter mottagen anmälan.

Tävlingskriterier 

Val av material, teknik m.m. är efter eget val. Guldvargen är ett pris som Marknadsföreningen i Värmland delar ut till det företag, myndighet eller organisation som gjort störst avtryck genom sin marknadsföring under året. Kriterier som bedöms när juryn utser vinnaren är:

Användarvänligheten – Prisets användarvänlighet som vandringspris eller reproducerbart pris.

Konceptet – Hur väl priset representerar det Guldvargen står för.

Form och design – Hur stort estetiskt värde priset har för betraktarens öga.

Övriga krav och regler: Tävlanden ska ha en stark anknytning till Värmland (t.ex. bor/har bott/kommer från Värmland). Deltagare under 18 år ska ha vårdnadshavares godkännande för att delta i tävlingen. Priset ska gå att producera till en kostnad på max 5 000 kr. Marknadsföreningen i Värmland får rätten att använda tävlingsbidraget som det är, ändra det eller avstå från att använda det som ett Guldvargen-pris. Inlämnade pris returneras inte. En extern jury utsedd av Marknadsföreningen i Värmland, med en representant från föreningen, utser vinnaren och deras beslut kan inte överklagas. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Tävlande accepterar tävlingsreglerna genom att delta i tävlingen.

  • Konceptet – Hur väl priset representerar det Guldvargen står för.
  • Form och design – Är det ett pris en Guldvargenvinnare vill ha framme och visa upp med stolthet.

Skicka in bidrag 

Marknadsföreningen i Värmland tar emot bidrag från och med 6 oktober. Tävlande skickar själva in bidraget med ifyllt tävlingsformulär, digitalt, via post eller personlig leverans (adress anges på tävlingsformuläret). Tävlingsbidraget ska vara mottaget av Marknadsföreningen i Värmland senast 30 oktober. 

Viktiga datum att komma ihåg 

1 oktober Sista dagen för anmälan om deltagande

6 oktober Tävlingsstart

30 oktober Tävlingen avslutas

november Vinnare utses

 

Guldvargen klarade inte efterfesten. Ny varg efterlyses.

Guldvargen åsamkades ofrivillig skada under fredagens begivenhet. Vi kan kort konstatera att Guldvargen ej klarade av efterfesten bland Värmlands reklamare. Marknadsföreningen i Värmland har under dagens möte bestämt sig för att utlysa en tävling bland media- och designprogram inom skolväsendet i Värmlands län för att ta fram en NY Guldvarg. Tävlingens villkor och former kommer utlysas inom kort.”

Vänligen

Marknadsföreningen i Värmland/Andreas Slätt.

 

Och vinnarna är…

IMG_9806

2014 års Guldvargen-gala är över. 230 personer fanns på plats på KCCC för att mingla, underhållas och premieras för fantastiska kommunikationsinsatser under året som har gått. En del saker var sig lika, men mycket var nytt, bland annat en extern jury och nya kategorier, och vinnaren av huvudpriset Guldvargen blev Svenska Kyrkan och Bulldozer.

Se alla vinnare och motiveringarna här

 

Vimmelbilder från lila mattan och festen

IMG_9550

Se vår vimmelfotograf Lina Flodins bilder från kvällen.

Till bildgalleriet

 

Nya Guldvargen – vassare och tuffare än någonsin.

För att göra tävlingen mer intressant och anpassad till dagens kampanjer som i stor utsträckning är integrerade – oavsett budget – har Guldvargen genomgått en metamorfos och kommit ut tuffare än någonsin.


Nya kategorier.
För att anpassa oss till dagens sätt att arbeta med marknadsföring frångår vi kategorier baserade på mediekanal – och väljer istället att införa kategorier utifrån företagens förutsättningar. Något som kommer ge flera sidor av värmländsk marknadsföring en möjlighet att uppmärksammas. Från och med 2014 är Guldvargen indelad i sex fasta priser, som i huvudsak fokuserar på företagens målgrupper och verksamhet istället för medieval. Och dessa kompletteras varje år med ett aktuellt pris, som ska belysa något som ligger i tiden.

Tävlingskategorier 2014.


Ny jury.
För att ytterligare höja nivån i juryarbetet och minska risken för jävsituationer, kommer det från och med 2014 utses en helt extern jury som avgör Guldvargen och alla kategorier. Tre kvalificerade och meriterade jurymedlemmar som inte är verksamma i Värmland kommer att utse vinnarna.

Juryn 2014.