Guldvargen och Mackmyra hos Good Guys Brew

 

 

Välkommen till Inre hamn för en trevlig kväll där allt handlar om god smak, vågad marknadsföring och inspirerande varumärkesutveckling. Dessutom berättar vi allt du behöver veta om Guldvargen 2018!

***Missa inte viktig info om anmälan!***

Värmlands bästa kommunikation och Sveriges godaste whisky möts i Karlstads trevligaste tap room. Det blir mat, dryck och mingel i en härlig kombination! Programmet för kvällen ser ut såhär:

16:00-16:45 Mackmyra, Eric Bräck
16:45-17:00 Whiskyprovning
17:00-17:20 Guldvargen 2018: Presentation av nyheter, kategorier och jury
17:20-18:30 Mingel

Eric Bräck är född och uppvuxen i Karlstad. Med sitt brinnande intresse för mat och dryck passar han perfekt i sin nya roll som försäljningschef på whiskyvarumärket Mackmyra. Sedan han började i företaget 2006 har han jobbat med allt från produktutveckling till samarbeten och kampanjer. Han kommer att berätta hur Mackmyra jobbar med ambassadörer, långa lanseringstider och hur man engagerar sina konsumenter.

Med sig har Eric den nya säsongswhiskyn Skördetid och kommer att guida oss genom en provning. Värt att berätta är att den är finishlagrad på Amaronefat från Masi. Missa inte möjligheten att prova den här kryddiga nyheten!

Baren fortsätter att vara öppen efter eventet om du vill ha mer mingel och dryck. Självklart finns också alkoholfria alternativ om du hellre vill ha det!

Vi har tagit fram två olika alternativ för kvällen, du kan välja om du vill delta i provsmakningen eller inte.

Paket 1
1 Good Guys öl
3 slices pizza
1 Mackmyra Skördetid
Pris medlem/icke medlem: 199 kr / 249 kr

Paket 2
1 Good Guys öl
3 slices pan pizza
Pris medlem/icke medlem: 149 kr / 199 kr

Du betalar kontant eller via Swish på plats.

Till det här eventet behöver vi din anmälan via mail. Meddela om du kommer och vilket paket du väljer senast fredag 1 december till info@nullmarknadsforeningen.nu.

Väl mött!

Inspirationsträff på Olssons Bazar Café & Bageri den 3 november med Ida Bergfeldt från TV4.

 

Inspirationsfrukost med trendspaning
Mer pang för pengarna med nya samarbeten.

Tiden då vi kunde ringa in en målgrupp med ålder, geografi och kön är förbi. I dagens föränderliga värld är det kunskapen om dina kunders intressen och livsstil som ger effekt på kommunikationen.

Exempel på hur varumärken jobbar med att nå sin målgrupp med relevant innehåll i rätt sammanhang kan vi bland annat se i närheten av program som Så mycket bättre, Idol och Let´s Dance både på tablåtid och på webben.

Tillsammans med Ida Bergfeldt från TV4 bjuder vi på inspiration kring hur varumärken kan arbeta med sponsring och nära samarbeten för att nå sina kunder. Vi får både en trendspaning och bra exempel på hur företag anammat nya kommunikationsvägar i både egna och köpta kanaler.

Hur står sig TV4s erbjudande på marknaden och hur hittar du rätt format för ditt varumärke? Under föreläsningen tar Ida oss igenom processen steg för steg – från brief till genomförande och effekt.

Vi inleder morgonen med frukost kl. 07.30 på Olssons Bazar Café & bageri.

VEM: Ida Bergfeldt, sponsring och association, TV4
NÄR: Fredag 3 november kl. 07.30-09.30
VAR: Olssons Bazar Café & bageri, Skeppet i Inre hamn
PRIS FRUKOST & FÖRELÄSNING: Medlem 69 kr, icke-medlem 99 kr, student 49 kr
ANMÄLAN: Meddela om du vill komma genom eventet på Facebook eller skicka ett mail till info@nullmarknadsforeningen.nu

Roadshow-frukost i Arvika 17/10 kl 07:30

Har du något värt att älska? Bevisa det och njut av morgondagen!

Som butiksägare eller varumärkesägare har min sina händer fulla idag. Överallt hörs röster om den fysiska butikens stundande död och samtidigt om den skoningslösa konkurrensen på nätet. Så hur lyckas man då? Jo, genom att vara sig själv till 100%. Är man det kan man föra samman den fysiska och digitala affären och skapa helt nya möjligheter.

Kom till Marknadsföreningen i Värmlands första roadshow-frukost i på Scandic Arvika för att träffa andra som brinner för marknadsföring, äta en god frukost och inspireras av Andreas Stjärnhem, creative director på innovationsbyrån Sticky Beat som berättar om hur man lyckas med sitt kundengageman, fysiskt och digitalt. Har har bland annat utlovat tre enkla takeaway´s som kan göra livet lättare för en butiksägare, varumärkesägare eller marknadsförare redan idag.

 

Programmet är enligt följande:

07:30 – Frukosten öppnar
08:00 – Marknadsföreningen informerar om övriga event och aktiviteter
08:10 – Halvtimmesföreläsning av Andreas Stjärnhem
09:00 – Frukosten avslutas

Priset för frukostmötet är 99:- för medlemmar och 129:- för icke medlemmar.

Så varmt välkomna till en spännande träff på Scandic Arvika den 17/10 kl 07:30.

Frukostmöte med Olle Olsson från Kostym designbyrå 1/9-17

När Karlstad hamnade på reklamsveriges karta.

Den 1 september är det åter dags att träffas för en inspirerande föreläsning och en härlig frukost på Scandic City i Karlstad. Denna gång har vi den stora äran att ha årets hederspristagare från Guldvargen, Olle Olsson från Kostym designbyrå på plats. Får inte missas!

”Förpackningen bär ett tungt försäljningsansvar. Cirka 80% av köpbesluten tas på plats i butik och merparten av dessa utifrån förpackningens design. Det är här vi på Kostym designbyrå har vårt fokus; att skapa förpackningsdesign som säljer. Det är också kring just detta ämne jag kommer hålla mig. Men inledningsvis vill jag bjuda på en tillbakablick, om hur det egentligen gick till när Karlstad hamnade på reklamsveriges karta.

På Kostym designbyrå är vi specialiserade på förpackningsdesign, konsumentbeteende och förpackningsutveckling. Vi dressar upp varumärken helt enkelt!”

 

Varmt välkomna till en härlig tillbakablick bland framgångar och nutida förpackningsdesign på högsta nivå.

När: Fredag 1 september 2017 – kl 07.30-09.00.
Var: Scandic City, Karlstad
Hur: Frukost, mingel och inspirerande föreläsning.
Pris: 50kr för medlemmar, 90 kr för alla andra.
Betala med kontant eller Swish på plats!

Frukostmöte med Wermland Opera – Finkultur – för alla?

Finkultur – för alla?

Klassisk opera, Les Misérables, Ljus- och ljudshowen på teaterns fasad, orkesterkonsert på Karlstad CCC, julshow på bygdegårdar, skolföreställning i gympasalen…
Alla dessa former av föreställningar och konserter ryms under Wermland Operas flagg. Pernilla och Ewa berättar om arbetet och utmaningarna med att attrahera många olika målgrupper, låta de olika delarna i utbudet stärka varandra och hela varumärket, samt svårigheterna med att inte alltid bara spela och marknadsföra det som ”folk vill ha”.

Varmt välkommen till nästa frukostmöte den 2 juni på Scandic City och lyssna på Pernilla Bergland Eduard, marknadschef och Ewa Höögh van Baaren, säljare.

 

När: Fredag 2 juni 2017 – kl 07.30-09.00.
Var: Scandic City, Karlstad
Hur: Frukost, mingel och inspirerande föreläsning.
Pris: 50kr för medlemmar, 90 kr för alla andra.
Betala med kontant eller Swish på plats!

Frukostmöte med Jonas Persson – Karlstads El- och Stadsnät

Framtiden är uppkopplad, hållbar och lokal 

Det går fort nu. Nya tjänster konkurrerar med befintliga. Nya företag tar upp kampen med nya verktyg.

Vi tror det är viktigt att finna bra och effektiva sätt att koppla upp sin verksamhet, använda el, istället för t.ex. fossila bränsle, i nya områden för att skapa en långsiktigt hållbar utveckling. Och vi tror att affärer görs lokalt, MEN med stöd av globala lösningar och globalt tillgängliga verktyg.

Karlstads El- och Stadsnät gör din verksamhet uppkopplad mot omvärldens molnlösningar, ger dig kunskap runt förnyelsebar energianvändning och det med stark lokal förankring och kunskap om din vardag!

 

 

När: Fredag 5 maj 2017 – kl 07.30-09.00.
Var: Scandic City, Karlstad
Hur: Frukost, mingel och inspirerande föreläsning.
Pris: 50kr för medlemmar, 90 kr för alla andra.
Betala med kontant eller Swish på plats!

Årsmöte 5 maj

Välkomna på Marknadsföreningens årsmöte!

När: Fredag 5 maj 2016. 09.00 (direkt efter frukostmötet)
Var: Scandic City, Karlstad.

Agenda årsmöte MIV 5 maj 2017:

§1. Mötets öppnande

§2. Val av mötesordförande

§3. Val av mötessekreterare

§4. Val av ledamot att justera protokollet

§5. Dagordningen godkänns

§6. Årsmötet behöriga utlysande

§7. Verksamhetsberättelse

§8. Revisorsberättelse

§9. Beslut om ansvarsfrihet

§10. Valberedningen och deras förslag ny styrelse 2017/2018

§11. Val av ordförande

§12. Val av kassör

§13. Val av övriga ledamöter

§14. Val av revisor

§15. Val av valberedningen

§16. Övriga frågor

§17. Mötets avslutande

Frukostmöte med årets Guldvargen-vinnare!

Stort grattis till Bulldozer och Wermlands Mejeri till årets Guldvarg med sin kampanj Ja mu vi leva!
Självklart vill vi även låta er få möjligheten att höra mer om kampanjen på nästa frukostmöte den 7/4 kl 7:30 – 9:00 hos Bulldozer Kommunkationsbyrå.

Anmäl er gärna på Facebook eller skicka ett mail till info@nullmarknadsforeningen.nu

 

Modiga beslut gav Guldvargen till korna 

Bulldozer och Wermlands Mejeri tog storslam på årets Guldvargen, tack vare enkla idéer, lekfull design och en stark tro på värmlänningarna. Men bakom priserna finns en historia som många trodde var hopplös. Hur vågade tre mjölkgårdar i Värmlands Nysäter ta upp kampen mot Sveriges största mejeri? Hur tänkte de när de skulle lansera butikens dyraste mjölk? Och hur kunde de gå från noll till cirka 70 procent i marknadsandel på ett år? På frukostmötet berättar Wermlands Mejeris vd Yngve Gustafsson om hur han har upplevt framgångssagan. Därefter pratar Bulldozer om den prisbelönta kampanjen, produktdesignen och varumärkesinsatsen.

Välkommen!

 

När: Fredag 7 april 2017. 07.30-09.00.

Var: Bulldozer Kommunikationsbyrå – Kungsgatan 7, Karlstad

Hur: Frukost, mingel och inspirerande föreläsning.

Pris: 50kr för medlemmar, 90 kr för alla andra.
Betala med kontant eller Swish på plats!

Anmäl er gärna på Facebook eller skicka ett mail till info@nullmarknadsforeningen.nu

 

 

 

Årets vinnare – Guldvargen 2017!

Årets Samhäll

Vinnare.
TITEL: Prata så alla kan lyssna
KUND: Byggcheferna och Byggnads
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Det finns de som tror att kvinnoförnedrande och rasistiska skämt gör världen till en bättre plats att leva i. Och visst har orden den kraften. Om de används på rätt sätt. Som tankeställare.
Vinnare i årets samhäll är Bulldozer tillsammans med Byggcheferna och Byggnads med kampanjen Prata så alla kan lyssna.

Årets Annons

Vinnare.
TITEL: Ja mu vi leva!
KUND: Wermlands Mejeri
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Det är ju busenkelt egentligen. Gräv bara där du står. Utgå från produkten och låt producenten sälja in den till målgruppen. Varför har ingen tänkt på det innan? Grattis Bulldozer tillsammans med Wermlands Mejeri och Ja mu vi leva!

Årets Ljud/Rörligt

Vinnare.
TITEL: Cine15
KUND: Region Värmland
BYRÅ: Ord & Bild

Juryns motivering:
Alla som någon spelat in en radiospot eller reklamfilm vet hur svårt det är att berätta en historia på några få sekunder. Tänk vilken utmaning det måste vara att göra en intressant spelfilm på samma tid. Med sitt eget misslyckande lyckas årets vinnare övertyga juryn.
Grattis Ord & Bild tillsammans med Region Värmland och kampanjen Cine 15

Årets Design

Vinnare:
TITEL: Hem att älska. Lokaler att växa i.
KUND: Wermlands Invest
BYRÅ: Ord & Bild

Juryns motivering:
Årets vinnare lyckas på ett till synes enkelt sätt spegla varumärkets själ. Det är stringent, stilrent och modernt. Men aldrig tråkigt eller identitetslöst. Snarare lekfullt. Det är inte lätt att skapa tidlös design. Men ni har lyckats.
Grattis Ord & Bild tillsammans med Wermlands Invest och kampanjen Hem att älska. Lokaler att växa i.

Årets Innovative

Vinnare:
TITEL: Statue of Integrity
KUND: Fotografiska
BYRÅ: Ord & Bild

Juryns motivering:
Hur får man stressade storstadsbor att lyssna till det man har att säga? Det naturliga vore att ropa högre än alla andra, kanske rent av skrika. Årets vinnare tar till en annan lösning. Man flyttar ut i skogen. Och håller sig sedan undan. Precis som föremålet för kampanjen en gång gjorde. Det skapar mystik och nyfikenhet. Grattis Ord & Bild tillsammans med Fotografiska och kampanjen Statue of Integrity!

Silver
TITEL: Frizon
KUND: Sticky Beat
BYRÅ: Sticky Beat

Juryns motivering:
Med dagens teknik är nästan allt möjligt. Om man inte orkar med sin egen vardag kan man ju alltid fly till en bättre, till exempel. Årets silvermedaljör gör precis tvärtom. De tar oss med till helvetet på jorden, så att vi ska förstå hur 60 000 skolungdomar har det varje dag. Instängda på en skoltoalett med sina plågoandar hetsande utanför. Grattis till silvret Sticky Beat och kampanjen Frizon.

Årets Kampanj

Vinnare.
TITEL: Ja mu vi leva!
KUND: Wermlands Mejeri
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Kan en liten lokal aktör konkurrera ut ett världsomspännande varumärke från butikshyllorna? Ja, så klart. Om den talar till hjärtat. Med humor, charm och en liten gnutta värmländsk lokalpatriotism.
Murra för Bulldozer tillsammans med Wermlands Mejeri och kampanjen Ja mu vi leva!

Silver.
TITEL: Prata så alla kan lyssna
KUND: Byggcheferna och Byggnads
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Det här måste ha varit ett riktigt negerjobb, utfört i någon zigenarbarack där tjejerna skrattar med fittan eller går sönder och blir gravida. Vill vi verkligen ha det så på jobbet? Årets silvermedaljör sätter ord på problemet.
Grattis Bulldozer tillsammans med Byggcheferna och Byggnads för kampanjen Prata så alla kan lyssna.

MARKNADSFÖRENINGENS HEDERSPRIS

Olle Olsson

Styrelsens motivering:
Marknadsföreningens hederspris går till en person som har satt Karlstad på reklamsveriges karta. Med kraftfulla idéer och enastående känsla för stil och form har han skolat generationer kreatörer i allt från typografi till fotografi.
Och med en outtröttlig vilja har han kämpat för estetik och etik i en bransch full av ytlighet.

GULDVARGEN

TITEL: Ja mu vi leva!
KUND: Wermlands Mejeri
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Vargen sägs vara Värmlands landskapsdjur. Men en kväll som denna är det lätt att fundera i andra banor. Årets Guldvarg är en ko.
Grattis Bulldozer tillsammans med Wermlands Mejeri och Ja mu vi leva!