Frukostmöte med årets Guldvargen-vinnare!

Stort grattis till Bulldozer Wermlands Mejeri till årets Guldvarg med sin kampanj Ja mu vi leva!
Självklart vill vi även låta er få möjligheten att höra mer om kampanjen på nästa frukostmöte den 7/4 kl 7:30 – 9:00 på Scandic City.

Juryns motivering:
Vargen sägs vara Värmlands landskapsdjur. Men en kväll som denna är det lätt att fundera i andra banor. Årets Guldvarg är en ko.
Grattis Bulldozer tillsammans med Wermlands Mejeri och Ja mu vi leva!

 

Mer info kommer inom kort!

Årets vinnare – Guldvargen 2017!

Årets Samhäll

Vinnare.
TITEL: Prata så alla kan lyssna
KUND: Byggcheferna och Byggnads
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Det finns de som tror att kvinnoförnedrande och rasistiska skämt gör världen till en bättre plats att leva i. Och visst har orden den kraften. Om de används på rätt sätt. Som tankeställare.
Vinnare i årets samhäll är Bulldozer tillsammans med Byggcheferna och Byggnads med kampanjen Prata så alla kan lyssna.

Årets Annons

Vinnare.
TITEL: Ja mu vi leva!
KUND: Wermlands Mejeri
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Det är ju busenkelt egentligen. Gräv bara där du står. Utgå från produkten och låt producenten sälja in den till målgruppen. Varför har ingen tänkt på det innan? Grattis Bulldozer tillsammans med Wermlands Mejeri och Ja mu vi leva!

Årets Ljud/Rörligt

Vinnare.
TITEL: Cine15
KUND: Region Värmland
BYRÅ: Ord & Bild

Juryns motivering:
Alla som någon spelat in en radiospot eller reklamfilm vet hur svårt det är att berätta en historia på några få sekunder. Tänk vilken utmaning det måste vara att göra en intressant spelfilm på samma tid. Med sitt eget misslyckande lyckas årets vinnare övertyga juryn.
Grattis Ord & Bild tillsammans med Region Värmland och kampanjen Cine 15

Årets Design

Vinnare:
TITEL: Hem att älska. Lokaler att växa i.
KUND: Wermlands Invest
BYRÅ: Ord & Bild

Juryns motivering:
Årets vinnare lyckas på ett till synes enkelt sätt spegla varumärkets själ. Det är stringent, stilrent och modernt. Men aldrig tråkigt eller identitetslöst. Snarare lekfullt. Det är inte lätt att skapa tidlös design. Men ni har lyckats.
Grattis Ord & Bild tillsammans med Wermlands Invest och kampanjen Hem att älska. Lokaler att växa i.

Årets Innovative

Vinnare:
TITEL: Statue of Integrity
KUND: Fotografiska
BYRÅ: Ord & Bild

Juryns motivering:
Hur får man stressade storstadsbor att lyssna till det man har att säga? Det naturliga vore att ropa högre än alla andra, kanske rent av skrika. Årets vinnare tar till en annan lösning. Man flyttar ut i skogen. Och håller sig sedan undan. Precis som föremålet för kampanjen en gång gjorde. Det skapar mystik och nyfikenhet. Grattis Ord & Bild tillsammans med Fotografiska och kampanjen Statue of Integrity!

Silver
TITEL: Frizon
KUND: Sticky Beat
BYRÅ: Sticky Beat

Juryns motivering:
Med dagens teknik är nästan allt möjligt. Om man inte orkar med sin egen vardag kan man ju alltid fly till en bättre, till exempel. Årets silvermedaljör gör precis tvärtom. De tar oss med till helvetet på jorden, så att vi ska förstå hur 60 000 skolungdomar har det varje dag. Instängda på en skoltoalett med sina plågoandar hetsande utanför. Grattis till silvret Sticky Beat och kampanjen Frizon.

Årets Kampanj

Vinnare.
TITEL: Ja mu vi leva!
KUND: Wermlands Mejeri
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Kan en liten lokal aktör konkurrera ut ett världsomspännande varumärke från butikshyllorna? Ja, så klart. Om den talar till hjärtat. Med humor, charm och en liten gnutta värmländsk lokalpatriotism.
Murra för Bulldozer tillsammans med Wermlands Mejeri och kampanjen Ja mu vi leva!

Silver.
TITEL: Prata så alla kan lyssna
KUND: Byggcheferna och Byggnads
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Det här måste ha varit ett riktigt negerjobb, utfört i någon zigenarbarack där tjejerna skrattar med fittan eller går sönder och blir gravida. Vill vi verkligen ha det så på jobbet? Årets silvermedaljör sätter ord på problemet.
Grattis Bulldozer tillsammans med Byggcheferna och Byggnads för kampanjen Prata så alla kan lyssna.

MARKNADSFÖRENINGENS HEDERSPRIS

Olle Olsson

Styrelsens motivering:
Marknadsföreningens hederspris går till en person som har satt Karlstad på reklamsveriges karta. Med kraftfulla idéer och enastående känsla för stil och form har han skolat generationer kreatörer i allt från typografi till fotografi.
Och med en outtröttlig vilja har han kämpat för estetik och etik i en bransch full av ytlighet.

GULDVARGEN

TITEL: Ja mu vi leva!
KUND: Wermlands Mejeri
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Juryns motivering:
Vargen sägs vara Värmlands landskapsdjur. Men en kväll som denna är det lätt att fundera i andra banor. Årets Guldvarg är en ko.
Grattis Bulldozer tillsammans med Wermlands Mejeri och Ja mu vi leva!

 

Guldvargen live!

För er som dessvärre inte kan vara på plats ikväll så finns möjligheten att följa Guldvargen live!
Från 19.00 kan ni följa livesändningen på: www.vf.se/guldvargen-2017!

Följ oss även på Facebook och Instagram där vi uppdaterar med bilder, info och vinnare under kvällen!

Vill du skicka en hälsning?
Lägg upp en bild på Instagram med din hälsning följt av #macforum #vargdansen så skrivs din hälsning ut i Macforums Instagramprinter!

De nominerade är…..

Då var det äntligen dags att avslöja årets nominerade till Guldvargen 2017!
Med ett rekord i antalet inskickade bidrag kommer årets tävling att bli en riktig rysare!

I år valde vi att avslöja alla nominerade via en livefeed på vår Facebook-sida. Här kan ni se hela klippet:

Eller så kika nedan på  alla nominerade i Guldvargen 2017 kategori för kategori.
Guldvargens kategorivinnare samt de som går hem med Guldvargens Best-in-show avslöjas på Guldvargen  den 10 mars på Nöjesfabriken. Säkra din biljett eller bord senaste den 6 mars HÄR!

Årets Samhäll

TITEL: Prata så alla kan lyssna
KUND: Byggcheferna och Byggnads
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

TITEL: Behöver du någon annan än dig själv att prata med?
KUND: Ung idé Värmland
BYRÅ: Advant

TITEL: Du får inte…..
KUND: Brottsförebyggande centrum i Värmland
BYRÅ: Happy Republic

TITEL: The Pep Talk
KUND: Karlstads universitet
BYRÅ: Ord & Bild

TITEL: Hål orsakar onödigt lidande
KUND: Folktandvården Värmland
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Årets Annons

TITEL: BKE – Som ett proffs
KUND: BKE Telecom Karlstad
BYRÅ: Bacill AB

TITEL: Tusan också!
KUND: Fotografiska
BYRÅ: Ord & Bild

TITEL: Ja mu vi leva!
KUND: Wermlands Mejeri
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

TITEL: Behöver du någon annan än dig själv att prata med?
KUND: Ung idé Värmland
BYRÅ: Advant

TITEL: Sorry, we are closed!
KUND: Fotografiska
BYRÅ: Ord & Bild

Årets Ljud/Rörligt

TITEL: Cine15
KUND: Region Värmland
BYRÅ: Ord & Bild

TITEL: Kosläppet
KUND: Wermlands Mejeri
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

TITEL: BKE – Som ett proffs
KUND: BKE Telecom Karlstad
BYRÅ: Bacill AB

TITEL: Vad är fantasi?
KUND: Fotografiska
BYRÅ: Ord & Bild

TITEL: Prata så alla kan lyssna
KUND: Byggcheferna och Byggnads
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

Årets Design

TITEL: Vegme
KUND: Vegme/Gastronova
BYRÅ: Kostym designindustries AB

TITEL: Visuell identitet
KUND: Galleria Duvan
BYRÅ: Happy Republic

TITEL: Hem att älska. Lokaler att växa i.
KUND: Wermlands Invest
BYRÅ: Ord & Bild

TITEL: Favorit Vegott
KUND: Bergendahl Food AB
BYRÅ: Kostym designindustries AB

TITEL: Karlstad CCC, omprofilering
KUND: Visit Karlstad AB
BYRÅ: Bigtail AB

Årets Innovative

TITEL: God Jul-generatorn
KUND: Galleria Duvan
BYRÅ: Happy Republic

TITEL: Strumpjakten
KUND: ELON Richardsons
BYRÅ: Bacill AB

TITEL: Fasadshowen på Wermland opera
KUND: Wermland Opera
BYRÅ: Wermland Opera tillsammans med Jan Brånå, Eyebrite

TITEL: Statue of Integrity
KUND: Fotografiska
BYRÅ: Ord & Bild

TITEL: Frizon
KUND: Sticky Beat
BYRÅ: Sticky Beat

Årets Kampanj

TITEL: Prata så alla kan lyssna
KUND: Byggcheferna och Byggnads
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

TITEL: En god jul för alla
KUND: Galleria Duvan
BYRÅ: Happy Republic

TITEL: Strumpjakten
KUND: ELON Richardsons
BYRÅ: Bacill AB

TITEL: Ja mu vi leva!
KUND: Wermlands Mejeri
BYRÅ: Bulldozer kommunikationsbyrå

TITEL: Du får inte…..
KUND: Brottsförebyggande centrum i Värmland
BYRÅ: Happy Republic

Stort grattis och tack till alla som skickade in bidrag till årets tävling!
Vi ses den 10 mars på Nöjesfabriken!

Ni är guld värda!

Tack till alla sponsorer och samarbetspartners! Utan er hade Guldvargen aldrig kunna genomförts!
Ni är guld värda! Här listar vi alla härliga som bidragit till årets fest:

Årets Mediepartner:

Årets filmpartner:

Årets Efterfestsponsor:

Årets Kategorisponsorer:

Övriga sponsorer:

Årets inlämning är nu stängd!

Tusen tack alla ni som skickat in bidrag till Årets Guldvargen som går av stapeln den 10 mars på Nöjesfabriken.
Nu är inlämningen stängd för i år.

Det verkar vara fler som gillar att Guldvargen är tillbaka. För i år slog vi rekord i antalet inlämnad bidrag!
Hela 66% fler inlämnade än förra året. Kommer bli en rysare!

Den 16 februari släpps alla nominerade på Guldvargens Facebook-sida. Vi kommer att sända live under dagen, så håll utkik för mer information!

Vill ni passa på att köpa era biljetter så gör ni det via tickster.com. OBS: Du som medlem har rabatt på ord.biljettpris. Kontakta oss om du saknar din medlemskod!

Men nu laddar vi för nomineringar samt Guldvargen den 10 mars! Tjoho!

Nyheter – Guldvargen 2017

Guldvargen återigen på egna ben

Varje år sedan 1993 har Marknadsföreningen i Värmland arrangerat Guldvargen, en tävling som syftar till att lyfta fram Värmlands främsta kommunikationsinsatser. Priserna i de olika kategorierna delas ut på Guldvargen-festen den 10 mars på Nöjesfabriken.

Efter två år som en del av 100° Karlstad kommer Marknadsföreningens årliga kommunikationstävling, Guldvargen återigen stå på egna ben 2017. Guldvargen delas ut för 25 året i rad och firas med två stora nyheter samt flera nya tävlingskategorier.

Inför nästa års tävling kommer mer makt ges åt juryn genom att det är upp till de fem jurymedlemmarna att bestämma vilka bidrag som får en nominering i kategorierna. Begränsningen på fem nominerade bidrag tas alltså bort.

– I vissa kategorier har vi väldigt många inskickade bidrag, då är det inte mer än rätt att ta bort begräsningen och istället låta juryn besluta vilka som bör bli nominerade. Förklarar Cecilia Victoria Åslund, Ordförande Marknadsföreningen i Värmland.

Den andra stora nyheten är att juryn även kan prisa de bidrag som inte vinner sin kategori med silver eller brons.

– I en del fall har det varit väldigt jämnt mellan vinnaren och den som kommer på andra plats i kategorin. Juryn har tidigare flaggat för att man ska ha möjligheten att prisa de bidrag där det endera varit väldigt jämnt eller i annat fall där man vill belöna ett bidrag lite extra. Fortsätter, Cecilia.

Själva Guldvargen-festen är tillbaka igen på känd mark, Nöjesfabriken.

– Vi fick chansen att verkligen fundera på vad Guldvargen står för och hur man mindes och vill minnas Guldvargen. Vi kom fram till att det inte är vita dukar och trerätters utan en mer avslappnad tillställning, men mycket fart, mingel och skratt. Det gjorde också att vi kunde få ner priset per kuvert så att alla kan gå! En fest för alla! Berättar Cecilia Victoria.

Årets konferencier för Guldvargen 2017 är en känd profil för många värmlänningar och som är speciellt utvald för att passa in i Guldvargens nya koncept, Klas Hallberg.

För andra året delas Marknadsföreningen i Värmland – Hederspriset ut till en person, företag eller organisation vars långsiktiga arbete påverkat utvecklingen inom marknadsföring och kommunikation i Värmland alternativt en näring som finns i Värmland.

– Guldvargen prisar Värmlands bästa kommunikation under året medan Marknadsföreningens syfte är att utbilda och inspirera kring kommunikation på lång sikt. Därför instiftade vi Hederspriset för att uppmärksamma personer, företag eller organisationer som jobbar långsiktigt med kommunikation.

Nya kategorier för i år är: Årets Rörligt/Ljud, Årets Annons, Årets Kampanj och Årets Innovative.

Mellan 2 och 29 januari 2017 kan man skicka in bidrag till Guldvargen via guldvargen.nu. Bidragen ska ha varit publicerade någon gång under perioden 1 januari 2016 – 31 januari 2017.

Jury
Niclas Hallgren, Copy – Welcom
Linn Andersson, Förpackningsdesigner – Nine
Leif Börjesson, Marknadsdirektör – Spendrups
Andreas Nymark, Interaktion & Visuell designer – Andreas Nymark AB
Karin Zingmark, Kommunikations konsult – Zingmark Consulting AB

Kategorier
Årets Samhäll
Årets Rörligt/Ljud
Årets Annons
Årets Innovative
Årets Design
Årets Kampanj
Guldvargen – Best in show
Marknadsföreningens Hederspris

För frågor och mer information, vänligen kontakta Cecilia Victoria Åslund, ordförande för Marknadsföreningen i Värmland. 0735-40 22 87, hej@nullceciliavictoria.se

Frukostmöte med Rickard Mäkitalo – Mediehuset VF

 

rickard-makitalo
”Allt du vet är fel, igen”. 
Hur ser det ut i Sverige idag för de traditionella räckviddsmedierna såsom tv, radio och print? Finns det fortfarande marknad för dessa eller är det bara att ta ner skylten för ”gammel-media” som vissa olyckskorpar kraxar om?  Behöver vi verkligen betald media framöver när vi kan sprida allt organiskt eller i kundernas egenägda kanaler? Hur ska man göra får att få ut bästa kort och långsiktiga effekt av sin marknadsföring?
Med 12 års erfarenhet från den nationella mediamarknaden med ledande positioner inom nationell tv, online, radio och print så kommer Rickard Mäkitalo att besvara dessa frågor och presentera fakta om hur det ser ut idag på den nationella mediemarknaden i allmänhet och på vår värmländska mediemarknad i synnerhet.
Varmt välkommen!
När: Fredag 3 feb 2017. 07.30-09.00.
Var: Scandic City Karlstad
Hur: Frukost, mingel och inspirerande föreläsning.
Pris: 50kr för medlemmar, 90 kr för alla andra.
Betala med kontant eller Swish på plats!