Välkommen på utställning och inspirationsträff 1/2-19

 

Den 1:e februari ses vi på Järnvägsgatan 16, i Via Appias gamla lokaler, äter en god frukost tillsammans och inspireras av kampanjerna ”En vanlig dag på jobbet” som tagits fram av Brottsförebyggande Centrum i Värmland tillsammans med Happy Republic Reklambyrå.

Kampanjerna har under 3 år visat upp den bistra sanningen bakom trakasserier och diskriminering i arbetslivet. Under den här inspirationsträffen får ni inte bara höra om den vågade kampanjen som visar den nakna sanningen, utan även få gå den tillhörande utställningen som är öppen under hela v.5 i samma lokaler.

Anmäl er gärna i god tid då vi har begränsat antal platser.

NÄR: 1 februari kl. 7.30- 9.00.
VAR: Järnvägsgatan 16 (Via Appias gamla lokal)
PRIS: 79:- yrkesverksam medlem, 99:- yrkesverksam, ej medlem, 49:- student.

ANMÄLAN: info@nullmarknadsforeningen.nu

Guldvargen 2019

Nu är inlämningen för Guldvargen 2019 i full gång! Klicka här för att skicka in bidrag. 

 

Juryn har möjlighet att dela ut guld, silver, brons i varje kategori.

Juryn väljer hur många bidrag som nomineras i varje kategori. Minsta antal nomineringar i en kategori är tre, uppåt finns ingen övre gräns. Om juryn anser det lämpligt kan de flytta bidrag från en kategori till en annan.

Guldvargen 2019 består av 5 olika kategorier, Guldvargen (Best in show) och Marknadsföreningens Hederspris.

 

VEM KAN TÄVLA?
Alla tävlingsbidrag måste vara gjorda för en värmländsk uppdragsgivare eller av en värmländsk byrå/producent (eller båda delarna). För att kunna tävla så måste en vara medlem i Marknadsföreningen.

Uppdragsgivare
En värmländsk uppdragsgivare kan tävla med bidrag:
– gjorda av en värmländsk byrå/producent
– gjorda av en icke värmländsk byrå/producent
– gjorda inhouse

Byrå/producent
En värmländsk byrå/producent kan tävla med bidrag:
– gjorda för en värmländsk uppdragsgivare
– gjorda för en icke värmländsk uppdragsgivare (både nationella och internationella).

(I de fall flera byråer/producenter varit inblandade i ett jobb får endast den huvudansvariga byrån/producentet tävla).

 

Årets bidrag ska ha varit publicerade mellan 1 januari 2018 och 31 januari 2019. En kan heller inte bidra med samma bidrag som tävlat i Guldvargen tidigare.
Anmälningar kan skickas in mellan den 1/1 – 10/2-19.

Frågor och funderingar angående tävlingen skickas till: kristoffer.ljung@nullhappyrepublic.se

 

KATEGORIER 2019

 

ÅRETS SAMHÄLL

Här tävlar bidrag som tagits fram av eller för offentlig sektor/organisation. Det inkluderar kommuner, myndigheter och landsting samt icke vinstdrivande organisationer och föreningar.

 

ÅRETS RÖRLIGT/LJUD

Här tävlar korta och långa, rörliga, ljudlösa och genomträngade bidrag som tagits fram för till exempel TV, bio, radio, podd och digitala kanaler.

 

ÅRETS ANNONS/SINGEL

Bidraget kan vara en fristående annons eller vara en särskilt lyckad enhet i en kampanj. I vilken kanal annonsen har publicerats är inte det viktigaste, det som avgör här är att du har betalat för att synas.

 

ÅRETS UTANFÖR BOXEN

Steget du behöver ta för att ta landa utanför boxen är olika långt beroende på vem du är. Och vad som är innovativt och överraskande är olika beroende på vad gör och hur din målgrupp ser ut. Innovation är större än teknologi och teknik, men om du tävlar här behöver du kunna motivera varför och på vilket sätt du eller din uppdragsgivare har tänkt utanför boxen.

 

ÅRETS DESIGN

Fonter, foton, färger och hur de strategiskt och kärleksfullt kombineras för att skapa ett varumärkes identitet. I den här kategorin spelar hantverket huvudrollen.

 

ÅRETS KAMPANJ

Kategorin innefattar kampanjer som har jobbat integrerat med ett koncept i mer än en kanal. Kanaler kan vara endast icke betalda, endast betalda eller kombinera båda.

 

GULDVARGEN

Går till det uppdrag som är Best in show – vinnaren av alla vinnare.

 

HEDERSPRISET

Marknadsföreningens Hederspris tilldelas varje år sedan 2016 en person, företag eller organisation vars arbete påverkat utvecklingen inom marknadsföring och kommunikation i Värmland alternativt en näring som finns i Värmland. Mottagaren av Hederspriset utses av Marknadsföreningens styrelse och delas ut i samband med Guldvargen.

 

JURYNS BEDÖMNINGSKRITERIER KATEGORI FÖR KATEGORI

Årets Samhäll, Innovative, rörligt/ljud, annons, Kampanj
KREATIV HÖJD 50%, STRATEGI 25%, HANTVERK 25%

Design:
HANTVERK 50%, STRATEGI 25%, KREATIV HÖJD 25%

Frågor och funderingar angående tävlingen skickas till: kristoffer.ljung@nullhappyrepublic.se

 

Välkommen på frukostträff med marknadsföreningen!

 

Den 19:e oktober ses vi på Brobygrafiska, äter en god frukost, pratar grafisk design i offentlig miljö och vikten av en hållbar och tydlig profil.

Happy Republic är reklambyrån med ambitionen att vara gladlynt, snabbfotad och opretentiös. Den här morgonen lyssnar vi till Kim Grindvall, Creative Director och Kristoffer Ljung, Projektledare, om arbetet med att ta fram Säffle kommuns nya grafiska profil.

Efter Happy Republics föreläsning kommer Marknadsföreningen utlysa en tävling öppen för alla.

NÄR: 19 oktober kl. 8.30- 10.00.
VAR: Brobygrafiska
PRIS: 69:- yrkesverksam medlem, 99:- yrkesverksam ej medlem, 59:- student.

ANMÄLAN: info@nullmarknadsforeningen.nu

 

 

AW + utställning med Brobygrafiska 7 september

 

Den 7 september kickar vi igång design- och marknadsåret i Värmland med AW och Brobygrafiskas examensutställning på Clarion Collection Hotel Plaza i Karlstad.

Välkommen på en grym eftermiddag/kväll för inspiration och gött häng tillsammans med Marknadsföreningen i Värmland och Brobygrafiska!

 

Datum: 7 sepember 2018

Tid: 16:00 – 20:00

Plats: Clarion Collection Hotel Plaza

 

Inspirationsfrukost med vinnaren av Guldvargen 2018 – 6 september

 

Välkommen tillbaka efter semestern och till en härlig höst tillsammans med Marknadsföreningen i Värmland!

Som traditionen bjuder så kommer vi att på den första frukostträffen efter sommaruppehållet ge all plats till vinnaren av Guldvargen. Vid galan tidigare i år fick Ord & Bild ta emot priset för kampanjen ”Det ojämställda priset”.

Juryns motivering löd: ”En kampanj som är så enkel och kraftfull att vi är övertygade om att den definitivt kan hävda sig i både nationella och internationella reklamtävlingar. En stark idé som definitivt är värd priset.”

Peter Jansson Ling, projektledare och VD på Ord&Bild Reklambyrå kommer att tillsammans med Niclas Fors, art director och creative director, berätta hur Fotografiska sedan 2010 inspirerat till en mer medveten värld, hur samarbetet ser ut och strategin bakom den prisbelönade kampanjen.

Frukostbuffén kommer att vara supergod, men antalet platser för frukost är dessvärre begränsade till 40 personer. När platserna är fyllda gör vi ett eftersläpp på 20 platser för KBC-medlemmar.

NÄR: Torsdag 6 september
VAR: Karlstad Business Center, Tynäsgatan 10, Magasin 2 Inre Hamn.
PRIS: 79 kr för medlem / icke-medlem 99 kr / student 59 kr
ANMÄLAN SENAST 5 september: info@nullmarknadsforeningen.nu

Varmt välkommen!

Biljetter till Guldvargen finns nu att köpa!

EN ”RIKTIGT KUL KVÄLL” BLIR TILL

VARMT VÄLKOMMEN PÅ GULDVARGEN 2018

 

STYRELSEMEDLEM 1:
Jag vägrar kalla det ”gala”. Det kommer inte bli långklänning eller långsittning med middag. Kan vi skriva ”kom på en mer avslappnad tillställning fredag 20 april”?

 

STYRELSEMEDLEM 2:

Men gala betyder ju egentligen bara ”stor fest” och det är ju precis vad det är. Plus att det blir prisutdelning!

 

STYRELSEMEDLEM 3:

Precis! Jag tycker vi ska dra på att vi verkligen kommer hylla värmländsk kreativitet och kommunikation.

 

STYRELSEMEDLEM 4:

Det är ju viktigt att få med att Guldvargen är på ett nytt ställe i år. Tre våningar mitt i centrala Karlstad, på Järnvägsgatan 16. Ska vi skriva något om underhållningen förresten?

 

STYRELSEMEDLEM 5:

Skriv att det finns ett liveband, en DJ och en Björn A Ling. Resten får bli en överraskning!

 

STYRELSEMEDLEM 6:

Och glöm inte förtäring! En fest är ingenting utan de kuponger för mat och dryck som ingår i biljettpriset.

 

STYRELSEMEDLEM 7:

Det är ju hur gött som helst att välja själv om en vill äta sushi, pizza och det där för veg som jag aldrig kommer ihåg.

 

STYRELSEMEDLEM 8:

Det viktigaste måste väl ändå vara att få ut inbjudan i tid så folk hinner köpa biljetter. Skriv att det blir en riktigt kul kväll bara.

 

 

Så, varmt välkommen på en riktigt kul kväll. Guldvargen 2018 går av stapeln fredag den 20 april. Vi hyr in oss i Via Appias gamla lokaler och utlovar god mat och dryck, härligt sällskap, inspirerande inredning, bra underhållning, kreativ kommunikation, skön stämning och glada vinnare.

 

Som nominerad byrå/kund är du välkommen på förmingel med start kl. 18.00 innan övriga gäster anländer från klockan 19.00. Vi ser fram emot att träffa dig!

 

KÖP BILJETTER
Tickster

 

FRÅGOR OM GULDVARGEN 2018?

Maila info@nullmarknadsforeningen.nu eller kontakta oss på facebook.com/marknadsforeningenivarmland

 

Väl mött hälsar Marknadsföreningen i Värmlands styrelsemedlemmar, nr 1–8.

 

 

 

 

Nomineringarna är nu släppta!

Årets nominerade är:

Samhäll:

  • En vanlig dag på jobbet – Brottsförebyggande Centrum – Happy Republic
  • Karlstad växer – Karlstad kommun – Advant
  • Varumärkesplattform – Säffle kommun – Happy Republic
  • Drömlåten – Karlstads Universitet – Ord & Bild Reklambyrå
  • En riktig man – Region Värmland – Bulldozer Kommunikationsbyrå

 

Rörligt/Ljud:

  • VAB-Kit – Apomera – Happy Republic
  • I koolaste laget – Wermlands Mejeri – Bulldozer Kommunikationsbyrå
  • Nästgårds – Coop Värmland – Ord & Bild Reklambyrå
  • Öva på fjällsemester – Ski Sunne – Rymdskeppet
  • Karlstad Cat Cat Cat – Visit Karlstad + Karlstad CCC in-house + Make My Day –
  • En vanlig dag på jobbet – Brottsförebyggande Centrum – Happy Republic

 

Annons/Singel:

  • Världens bästa museirestaurang – Fotografiska – Ord & Bild Reklambyrå
  • Värmländska erbjudanden – Coop Värmland – Ord & Bild Reklambyrå
  • Like a horse – Fotografiska – Ord & Bild Reklambyrå
  • This fil´s good – Wermlands Mejeri – Bulldozer Kommunikationsbyrå
  • Gott nytt år – Fotografiska – Ord & Bild Reklambyrå

 

Innovative:

  • Löfbergs ICE Hunt – Löfbergs Lila – Bacill
  • Människa bland människor – Svenska Kyrkan – Aktivitetsbyrån
  • Fasadshowen 2017 – Wermland Opera – Sticky Beat + Wermland Opera
  • Forskning är konst – Paper Province – Bulldozer Kommunikationsbyrå

 

Design:

  • Grafisk profil – Sjösidan – Happy Republic
  • MADE – Cykelkraft – Happy Republic
  • Äkta gräddglass – Wermlands Mejeri – Bulldozer Kommunkationsbyrå
  • Nästgårds – Identitet- och förpackningsdesign – Coop Värmland – Ord & Bild Reklambyrå
  • Grafisk profil – Säffle kommun – Happy Republic

 

Kampanj:

  • This fil´s good – Wermlands Mejeri – Bulldozer Kommunikationsbyrå
  • Värmländska erbjudanden – Coop Värmland – Ord & Bild Reklambyrå
  • Det ojämställda priset – Fotografiska – Ord & Bild Reklambyrå
  • Drömlåten – Karlstads Universitet – Ord & Bild Reklambyrå

 

Inspirationsföreläsning!

 

Marknadsföreningen i Värmland bjuder alla medlemmar på karta och kompass till morgondagens kundrelationer och organisationer. Från Andreas Stjärnhem, Sticky Beat och David Lassing, TV4, får du två timmar om kommunikation, engagemang och bättre affärer.

Tid och datum: måndag 5 mars 14.00–16.00

Plats: Skeppet, Inre hamn (entrén bredvid Olssons Bazar)

 

Hur engagerar du dina kollegor, partners och kunder idag? Och hur planerar du att göra det imorgon? Marknadsföring år 2018 handlar om oändligt mycket mer än bara ha rätt budskap på rätt plats, utan snarare är det en fråga om att dynamiskt ta sig an alla utmaningar man ställs inför i den föränderliga världen vi lever i.
Under en eftermiddag får du som medlem möjlighet att lyssna på David Lassing och Andreas Stjärnhem när de delar med sig om sina expertområden. Tillsammans ger de dig inspiration och verktyg, från flera perspektiv, att ta sig an morgondagen på ett klurigare sätt.

 

David Lassing är försäljningschef på TV4 i Mellansverige och har mer än 10 års erfarenhet av mediebranschen. Han kommer att prata om medielandskapets förändring och hur ledarskap är den viktigaste nyckeln när en organisation och alla människor i den behöver både anpassas och uppdateras samtidigt. Med dig på vägen för du både regler och goda råd för att förändringen ska bli enklare för medarbetaren.

 

Andreas Stjärnhem är idag Creative Director på den värmländska digitala innovationsbyrån Sticky Beat. Där utforskar han dagligen hur lång erfarenhet av kommunikation kan komma till nytt liv genom digital storytelling och interaktion. Tricket är nämligen att få människor att bli kära i VARFÖR du gör det du gör – då kommer de berätta rätt story för alla som vill höra. Från Andreas får du med dig insikter och spaningar om vad som händer härnäst på den kommunikativa fronten. Vilka innovationer kommer du behöva hålla koll på? Och varför? Det har Andreas och Sticky Beat en hel del åsikter om som han gärna låter dig ta del av.

 

Hoppas att du vill komma!

 

Anmäl dig till david.lassing@nulltv4.se senast 2/3-18

 

Vänliga hälsningar,

 

Marknadsföreningen i Värmland

 

Nomineringsmingel på Drott den 9/3-18

 

Save the date! Den 9 mars kl 11:30 – 13:00 är ni varmt välkomna till Hotell Drott på nomineringsmingel för Guldvargen 2018.
Här kommer ni få reda på alla bidrag som tagit sig vidare i tävlingen samtidigt som vi får avnjuta en vegansk lunch och mingla lite.

Mer info släpps inom kort, men skriv ner datumet i kalendern redan nu!

 

Medlem: 109:-

Icke medlem: 129:-