Nomineringsmingel 29/3

Äntligen får ni (och vi) veta! Jurygruppen har jobbat hårt och nu är det dags att avslöja kategorifinalisterna i Guldvargen 2019. Marknadsföreningen bjuder in till en vegansk lunch där vi presenterar årets jury och offentliggör de nominerade bidragen.

Den väldigt goda buffén kostar 129 kronor och du anmäler deltagande till info@nullmarknadsforeningen.nu

Antalet platser är begränsat och först till kvarn gäller, så anmäl dig så fort som möjligt.

Var: Clarion Collection Hotel Drott, Järnvägsgatan 3, Karlstad

När: Fredag 29/3 kl 11:30-13:00

 

Välkommen!

Årets jury

Som vanligt är vi oerhört stolta över Guldvargens jury. I år har vi ett riktigt tungt gäng med otrolig bred erfarenhet och kunskap som kommer göra sitt yttersta för att lyfta fram Värmlands bästa kommunikation.

 

 

Karin Larsson

Karin jobbar idag som Producent på Oddway Film Production. Förutom den traditionella producentrollen så hjälper hon också sina kunder att tänka strategiskt kring rörlig kommunikation och ibland gör hon även inspirationsföreläsningar.
Tidigare byråchef på Brand Experience byrån Nine Yards och dessförinnan på Volvo Cars över 20 år. Där jobbade hon med alla typer av kommunikation, bl a som Informationchef och Kommunikationsdirektör.
Karin brinner för att utveckla varumärken inifrån och tror på att all kommunikation måste hänga ihop oavsett kanal. Hon vill att kommunikationen berör och förflyttar människors tankar från en punkt till en annan. Allt beroende på vilken effekt man vill ha.

 

 

 

Andreas Sundqvist

Andreas arbetar sedan 2017 på Grey Gothenburg och har sedan 2018 rollen som Creative Director & Strategist.

Efter många år på olika universitet och utbildningar avslutade han med en Master of Fine Arts in Design. Från frilansupdrag och konstnärskollektiv tog karriären fart som art director med fokus på digitala medier på Daddy, sedermera CP+B Europe. Med åren fick han rollen av kreativ ledare med fokus på koncept- och varumärkesutveckling, byråutveckling och digital transformation, t ex på Valentin Byhr. Kunderna har varierat, från lokala till, och med en slagsida åt, internationella, i varierade branscher. Några kunder han arbetat med under sin 15 år som reklamarbetare har varit Volvo Cars, Volvo Buses, Volvo Construction equipment, UD Trucks, Saab Automobile, Bihr, Scandinavian Airlines, Telia, Burger King, Bauer Hockey. Han har också jobbat med finanskunder som Collector Bank och fastighetskunder som Castellum och Sverigehuset.

När han inte jobbar är han helst med sina barn och fru, i naturen, i ett tält eller i sitt sommarhus. Får han tid underhåller han sitt intresse för fotografi och musik och han drömmer om att en dag få tid att göra alla de där konstprojekten som lags på hög genom åren.

 

 

 

Maria Hellbjörn

Kristinehamnsbördig journalist som tänker mycket på döden och drivs av en vilja att inte göra folk besvikna. Började som reporter på Värmlands folkblad och hamnade på reklambyrå i Göteborg efter en sväng i tv-branschen i Stockholm. Jobbar i dag framgångsrikt med sin självkänsla och som VD och strateg på normkreativa byrån Hellbjörn Schedwin.

 

 

Tobias Hammar

Tobias arbetar som Creative Director och strateg på ICA EMV Designbyrå. Han har en bakgrund som ekonomijournalist, redaktionschef, copywriter och kommunikationsstrateg. Han är uppvuxen i Karlstad och bor i Göteborg.

 

 

 

En inspirationsfrukost om att bry sig om!

Hur kan en organisation som sysselsätter cirka 400 personer som lever i hemlöshet och socialt utanförskap överleva – utan bidrag från stat och kommun? Och dessutom möta det växande utanförskapet genom att öppna nya kontor – som i Karlstad.

Ett av svaren är att det finns riktigt stora som är riktigt snälla. Som Faktums bästis i Göteborg – Clarion Hotel Post. Människorna på Post är proffs på att bry sig om sin omgivning och jobbar efter devisen People – Planet – Profit. Och rätt så mycket Passion.

Faktum har funnits sedan 2001. Affärsmodellen är enkel. Försäljarna av gatutidningen investerar sina egna pengar när de köper tidningen för 30 kronor. Sedan säljer de för 60 kronor – mellanskillnaden behåller de. Försäljarna är Faktums viktigaste marknadsförare men gatutidningen driver också kampanjer, debatterar och har samarbeten med reklam- och eventbyråer.

Kom och lyssna på vd Peter Kronvall, verksamhetsansvarig i Gatutidningen Faktum Karlstad Mia Larsson och Maria Vallin som är Passion Manager på Clarion Hotel Post.

Det blir såklart en redig hotellfrukost också.

NÄR: Fredag 22 mars kl. 7.30- 9.00.
VAR: Clarion Collection Hotel Plaza, Västra Torggatan 2
PRIS: 150 kronor (ett nummer av Faktum ingår)
ANMÄLAN: info@nullmarknadsforeningen.nu

Välkommen på utställning och inspirationsträff 1/2-19

 

Den 1:e februari ses vi på Järnvägsgatan 16, i Via Appias gamla lokaler, äter en god frukost tillsammans och inspireras av kampanjerna ”En vanlig dag på jobbet” som tagits fram av Brottsförebyggande Centrum i Värmland tillsammans med Happy Republic Reklambyrå.

Kampanjerna har under 3 år visat upp den bistra sanningen bakom trakasserier och diskriminering i arbetslivet. Under den här inspirationsträffen får ni inte bara höra om den vågade kampanjen som visar den nakna sanningen, utan även få gå den tillhörande utställningen som är öppen under hela v.5 i samma lokaler.

Anmäl er gärna i god tid då vi har begränsat antal platser.

NÄR: 1 februari kl. 7.30- 9.00.
VAR: Järnvägsgatan 16 (Via Appias gamla lokal)
PRIS: 79:- yrkesverksam medlem, 99:- yrkesverksam, ej medlem, 49:- student.

ANMÄLAN: info@nullmarknadsforeningen.nu

Guldvargen 2019

Nu är inlämningen för Guldvargen 2019 i full gång! Klicka här för att skicka in bidrag. 

 

Juryn har möjlighet att dela ut guld, silver, brons i varje kategori.

Juryn väljer hur många bidrag som nomineras i varje kategori. Minsta antal nomineringar i en kategori är tre, uppåt finns ingen övre gräns. Om juryn anser det lämpligt kan de flytta bidrag från en kategori till en annan.

Guldvargen 2019 består av 5 olika kategorier, Guldvargen (Best in show) och Marknadsföreningens Hederspris.

 

VEM KAN TÄVLA?
Alla tävlingsbidrag måste vara gjorda för en värmländsk uppdragsgivare eller av en värmländsk byrå/producent (eller båda delarna). För att kunna tävla så måste en vara medlem i Marknadsföreningen.

Uppdragsgivare
En värmländsk uppdragsgivare kan tävla med bidrag:
– gjorda av en värmländsk byrå/producent
– gjorda av en icke värmländsk byrå/producent
– gjorda inhouse

Byrå/producent
En värmländsk byrå/producent kan tävla med bidrag:
– gjorda för en värmländsk uppdragsgivare
– gjorda för en icke värmländsk uppdragsgivare (både nationella och internationella).

(I de fall flera byråer/producenter varit inblandade i ett jobb får endast den huvudansvariga byrån/producentet tävla).

 

Årets bidrag ska ha varit publicerade mellan 1 januari 2018 och 31 januari 2019. En kan heller inte bidra med samma bidrag som tävlat i Guldvargen tidigare.
Anmälningar kan skickas in mellan den 1/1 – 10/2-19.

Frågor och funderingar angående tävlingen skickas till: kristoffer.ljung@nullhappyrepublic.se

 

KATEGORIER 2019

 

ÅRETS SAMHÄLL

Här tävlar bidrag som tagits fram av eller för offentlig sektor/organisation. Det inkluderar kommuner, myndigheter och landsting samt icke vinstdrivande organisationer och föreningar.

 

ÅRETS RÖRLIGT/LJUD

Här tävlar korta och långa, rörliga, ljudlösa och genomträngade bidrag som tagits fram för till exempel TV, bio, radio, podd och digitala kanaler.

 

ÅRETS ANNONS/SINGEL

Bidraget kan vara en fristående annons eller vara en särskilt lyckad enhet i en kampanj. I vilken kanal annonsen har publicerats är inte det viktigaste, det som avgör här är att du har betalat för att synas.

 

ÅRETS UTANFÖR BOXEN

Steget du behöver ta för att ta landa utanför boxen är olika långt beroende på vem du är. Och vad som är innovativt och överraskande är olika beroende på vad gör och hur din målgrupp ser ut. Innovation är större än teknologi och teknik, men om du tävlar här behöver du kunna motivera varför och på vilket sätt du eller din uppdragsgivare har tänkt utanför boxen.

 

ÅRETS DESIGN

Fonter, foton, färger och hur de strategiskt och kärleksfullt kombineras för att skapa ett varumärkes identitet. I den här kategorin spelar hantverket huvudrollen.

 

ÅRETS KAMPANJ

Kategorin innefattar kampanjer som har jobbat integrerat med ett koncept i mer än en kanal. Kanaler kan vara endast icke betalda, endast betalda eller kombinera båda.

 

GULDVARGEN

Går till det uppdrag som är Best in show – vinnaren av alla vinnare.

 

HEDERSPRISET

Marknadsföreningens Hederspris tilldelas varje år sedan 2016 en person, företag eller organisation vars arbete påverkat utvecklingen inom marknadsföring och kommunikation i Värmland alternativt en näring som finns i Värmland. Mottagaren av Hederspriset utses av Marknadsföreningens styrelse och delas ut i samband med Guldvargen.

 

JURYNS BEDÖMNINGSKRITERIER KATEGORI FÖR KATEGORI

Årets Samhäll, Innovative, rörligt/ljud, annons, Kampanj
KREATIV HÖJD 50%, STRATEGI 25%, HANTVERK 25%

Design:
HANTVERK 50%, STRATEGI 25%, KREATIV HÖJD 25%

Frågor och funderingar angående tävlingen skickas till: kristoffer.ljung@nullhappyrepublic.se

 

Välkommen på frukostträff med marknadsföreningen!

 

Den 19:e oktober ses vi på Brobygrafiska, äter en god frukost, pratar grafisk design i offentlig miljö och vikten av en hållbar och tydlig profil.

Happy Republic är reklambyrån med ambitionen att vara gladlynt, snabbfotad och opretentiös. Den här morgonen lyssnar vi till Kim Grindvall, Creative Director och Kristoffer Ljung, Projektledare, om arbetet med att ta fram Säffle kommuns nya grafiska profil.

Efter Happy Republics föreläsning kommer Marknadsföreningen utlysa en tävling öppen för alla.

NÄR: 19 oktober kl. 8.30- 10.00.
VAR: Brobygrafiska
PRIS: 69:- yrkesverksam medlem, 99:- yrkesverksam ej medlem, 59:- student.

ANMÄLAN: info@nullmarknadsforeningen.nu

 

 

AW + utställning med Brobygrafiska 7 september

 

Den 7 september kickar vi igång design- och marknadsåret i Värmland med AW och Brobygrafiskas examensutställning på Clarion Collection Hotel Plaza i Karlstad.

Välkommen på en grym eftermiddag/kväll för inspiration och gött häng tillsammans med Marknadsföreningen i Värmland och Brobygrafiska!

 

Datum: 7 sepember 2018

Tid: 16:00 – 20:00

Plats: Clarion Collection Hotel Plaza

 

Inspirationsfrukost med vinnaren av Guldvargen 2018 – 6 september

 

Välkommen tillbaka efter semestern och till en härlig höst tillsammans med Marknadsföreningen i Värmland!

Som traditionen bjuder så kommer vi att på den första frukostträffen efter sommaruppehållet ge all plats till vinnaren av Guldvargen. Vid galan tidigare i år fick Ord & Bild ta emot priset för kampanjen ”Det ojämställda priset”.

Juryns motivering löd: ”En kampanj som är så enkel och kraftfull att vi är övertygade om att den definitivt kan hävda sig i både nationella och internationella reklamtävlingar. En stark idé som definitivt är värd priset.”

Peter Jansson Ling, projektledare och VD på Ord&Bild Reklambyrå kommer att tillsammans med Niclas Fors, art director och creative director, berätta hur Fotografiska sedan 2010 inspirerat till en mer medveten värld, hur samarbetet ser ut och strategin bakom den prisbelönade kampanjen.

Frukostbuffén kommer att vara supergod, men antalet platser för frukost är dessvärre begränsade till 40 personer. När platserna är fyllda gör vi ett eftersläpp på 20 platser för KBC-medlemmar.

NÄR: Torsdag 6 september
VAR: Karlstad Business Center, Tynäsgatan 10, Magasin 2 Inre Hamn.
PRIS: 79 kr för medlem / icke-medlem 99 kr / student 59 kr
ANMÄLAN SENAST 5 september: info@nullmarknadsforeningen.nu

Varmt välkommen!

Biljetter till Guldvargen finns nu att köpa!

EN ”RIKTIGT KUL KVÄLL” BLIR TILL

VARMT VÄLKOMMEN PÅ GULDVARGEN 2018

 

STYRELSEMEDLEM 1:
Jag vägrar kalla det ”gala”. Det kommer inte bli långklänning eller långsittning med middag. Kan vi skriva ”kom på en mer avslappnad tillställning fredag 20 april”?

 

STYRELSEMEDLEM 2:

Men gala betyder ju egentligen bara ”stor fest” och det är ju precis vad det är. Plus att det blir prisutdelning!

 

STYRELSEMEDLEM 3:

Precis! Jag tycker vi ska dra på att vi verkligen kommer hylla värmländsk kreativitet och kommunikation.

 

STYRELSEMEDLEM 4:

Det är ju viktigt att få med att Guldvargen är på ett nytt ställe i år. Tre våningar mitt i centrala Karlstad, på Järnvägsgatan 16. Ska vi skriva något om underhållningen förresten?

 

STYRELSEMEDLEM 5:

Skriv att det finns ett liveband, en DJ och en Björn A Ling. Resten får bli en överraskning!

 

STYRELSEMEDLEM 6:

Och glöm inte förtäring! En fest är ingenting utan de kuponger för mat och dryck som ingår i biljettpriset.

 

STYRELSEMEDLEM 7:

Det är ju hur gött som helst att välja själv om en vill äta sushi, pizza och det där för veg som jag aldrig kommer ihåg.

 

STYRELSEMEDLEM 8:

Det viktigaste måste väl ändå vara att få ut inbjudan i tid så folk hinner köpa biljetter. Skriv att det blir en riktigt kul kväll bara.

 

 

Så, varmt välkommen på en riktigt kul kväll. Guldvargen 2018 går av stapeln fredag den 20 april. Vi hyr in oss i Via Appias gamla lokaler och utlovar god mat och dryck, härligt sällskap, inspirerande inredning, bra underhållning, kreativ kommunikation, skön stämning och glada vinnare.

 

Som nominerad byrå/kund är du välkommen på förmingel med start kl. 18.00 innan övriga gäster anländer från klockan 19.00. Vi ser fram emot att träffa dig!

 

KÖP BILJETTER
Tickster

 

FRÅGOR OM GULDVARGEN 2018?

Maila info@nullmarknadsforeningen.nu eller kontakta oss på facebook.com/marknadsforeningenivarmland

 

Väl mött hälsar Marknadsföreningen i Värmlands styrelsemedlemmar, nr 1–8.