Frukostmöten

Första fredagen varje månad (vanligen) dukas frukostbuffén upp och vi minglar och lyssnar på en gästföreläsare. Aktuella representanter från det värmländska näringslivet ser till att vi får en intressant start på dagen.

När: 07.30–09.00
Var: Scandic City, Karlstad.
Hur: Frukost, mingel och inspirerande föreläsning.
Pris: 50 kr för medlemmar, 90 kr för alla andra. Betala med Swish eller kontant på plats!

Vill du bli medlem? Kika här!

Alla är välkomna och ingen anmälan krävs.

Frukostmöten 2016: 

5 Februari – Martin Larsson, marknads och försäljningschef på Bacill.
11 Mars – Malin Zetterlund, The Bond Communication Agency
1 April – Årets Guldvargen vinnare 2016
29 April – Marianne Lundgren Précenth, Fd Marknadschef SBAB
3 Juni – Broby Grafiska, Förpackningsdesign
2 Sep – Andreas Stjärnhem, Storytelling 2,0
7 oktober – Professionell försäljning/marknadsföring på kundens villkor med Helena Wiktelius
4 november – Hur Uddeholm jobbar med lanseringar, försäljning och varumärkesintrång, Robert Gustafsson.
2 december – Metoder för att väcka känslor i film, med Anja L Feldt från Marilyn Produktionsbolag
3 februari – Hur ser det ut i Sverige idag för de traditionella räckviddsmedierna, Rickard Mäkitalo Mediehuset VF
7 april – Vinnaren av Guldvargen 2017 – Bulldozer Kommunikationsbyrå och Wermlands Mejeri – Ja mu vi leva!

 

 

Följ oss på Facebook så får du löpande information om nästa möte.

Nästa frukostmöte

Fredag 7 april 7:30-9:00 Scandic City

Vinnaren av Guldvargen 2017 – Bulldozer Kommunikationsbyrå och Wermlands Mejeri – Ja mu vi leva!

 

Tidigare:

Fredag 3 februari  7.30-9.00 Scandic City.

”Allt du vet är fel, igen” – Hur ser det ut i Sverige idag för de traditionella räckviddsmedierna. Rickard Mäkitalo från VF besvarar dessa frågor under nästa intressanta frukostmöte.

 

Fredag 2 december  7.30-9.00 Scandic City.

Metoder för att väcka känslor i film, med Anja L Feldt från Marilyn Produktionsbolag.

 

Fredag 4 november  7.30-9.00 Scandic City.

Robert Gustafsson från Uddeholm berättar om hur de jobbar med lanseringar, försäljning och varumärkesintrång.

 

Fredag 7 oktober 7.30-9.00 Scandic City.

Professionell försäljning/marknadsföring på kundens villkor med Helena Wiktelius

 

Fredag 2 september 7:30-9:00 Sticky Beat

Storytelling 2.0

Berättarkonsten genomgår just nu en av de största revolutionerna i mänsklighetens historia. VR och dataspel är några av de drivande krafterna bakom förflyttningen. Så nu måste vi företagare förändra vårt berättande och helt enkelt ge bort kraften till lyssnaren. Vågar du det?

 

Fredag 3 juni  7.30-9.00 Scandic City.

Sara Larsson, Head of Graphic Design  från Brobygrafiska.

Konsten att bygga varumärke genom förpackningsdesign
Hur kan jag använda förpackningen som varumärkesbärare samt vad påverkar förpackningens förmåga att bli en stark varumärkesbärare.

Fredag 29 april  7.30-9.00 Scandic City.

”Att lansera en utmanare”

Marianne Lundgren-Précenth, tidigare SBABs marknadschef.

Fredag 1 april  7.30-9.00 Scandic City.

Årets Guldvargenvinnare 2016!

”An album from the deep wild woods”

Uppragsgivare: John Moose. 

Byrå: Marcus Sjögren.

Fredag 11 mars  7.30-9.00 Scandic City.

Malin Zetterlund, The Bond Communication Agency

Marknadsförarens nya roll –  Hur ska jag klara mitt jobb när det digitala monstret har vaknat?

Fredag 5 februari  7.30-9.00 Scandic City.

Martin Larsson, marknads och försäljningschef på Bacill.

Hur får man människor att göra det man vill att de ska göra

Vad är det som gör att viss marknadsföring stannar kvar i vårt medvetande? Hur är hjärnan uppbyggd och vilka dragkamper och dödssynder finns det inom kommunikation och marknadsföring? Martin tar er med på en föreläsning som kittlar Broca (vad är förresten Broca?) och han får er troligen att tänka annorlunda när det gäller er framtida marknadsföring

Fredag 4 december  7.30-9.00 Scandic City.

Stina Petrini, kommunikationschef på Orkla Confectionery & Snacks kommer att prata om:

Framgångsrik PR skapar vi tillsammans 

För reklam köper vi annonsplats. PR handlar om att nå ut med sitt budskap via någon annan. Bra PR skapar vi framför allt genom goda historier och medarbetarna är företagets främsta källa till inspiration. Stina delar med sig av tips hur du skapar framgångsrik PR.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige är marknadsledande kex- och snacksleverantör med många av Sveriges mest älskade varumärken så som OLW, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago och Utvalda.

Fredag 6 november  7.30-9.00 Scandic City.

Ztory

Hur man med en minimal marknadsbudget kan etablera en helt ny marknad.

”Ztory är en digital prenumerationstjänst för tidningar och barnböcker. Staffan Svantesson är en av grundarna till företaget som startades i Karlstad för två år sedan, men som nu även har kontor i Stockholm och Barcelona. Staffan kommer att dela med sig av Ztorys resa för att göra tidningsläsandet digitalt och hur man med minimal marknadsbudget kan etablera en helt ny marknad.”

Fredag 2 oktober  7.30-9.00 Scandic City.

E-handel som konkurrensfördel inom B2B – 5 råd från Motillo

Trots att det var inom B2B som e-handel började så kännetecknas dagens B2B-lösningar snarare av omodern teknik än av innovation och nytänkande. Motillo, e-handelskonsulter med kunder som Svenska Spel och Interwheel, har identifierat 5 viktiga faktorer som ger märkbara konkurrensfördelar för den som driver försäljning inom B2B-baserad verksamhet.

4 september 2015

Varför är Konsum Värmland stoltare än någonsin?

Konsum Värmland har tagit ett helhetsgrepp om sitt varumärke samt marknadsfört sig på temat ”Stoltare än någonsin”. Tomas Sjölander, vd på Konsum Värmland, berättar om resan och hur viktigt det är att involvera alla medarbetare i företagets marknadsföring för att stärka varumärket internt.

8 Maj 2015

Guldnyckel och diamantnyckelvinnarna Sticky Beat kommer och berättar kring supersuccén med Helix-appen- Appen skapades för att det skulle bli roligare att stå i kö till berg-och-dalbanan Helix på Liseberg.

10 april 2015

Guldvargenvinnarna, Brämhults och Bulldozer:

De kommer att berätta kring det vinnande bidraget ”Drick mer grönsaker”.

6 mars 2015

Åsa Wikberg, Diner 45

Du är ditt varumärke

Hur man med små medel på kort tid kan bygga ett starkt varumärke. Åsa Wikberg som driver magasinet Lucky rider och 50-talsrestaurangen Diner 45 berättar om hur de arbetat strategiskt för att på kort tid bygga upp ett starkt varumärke. Åsa blev Årets mest företagsamma värmlänning 2014.

6 februari 2015

Tickster 

Enkel & smart biljettförsäljning http://www.tickster.com

Niklas Stake och Fredrik Berntsson från Tickster kommer och berättar om Ticksters resa från Arvikafestival till steget ut på den internationella marknaden.

Företaget Tickster har funnits sedan 2008. 18 heltidsanställda, huvudkontor i Arvika och kontor i Göteborg & Stockholm. Hur köper & säljer vi våra upplevelser i framtiden?

5 december 2014

Eurovator

EVERY BUSINESS IS A DIGITAL BUSINESS

 

Eurovator är experter på digital marknadsföring. Bland deras uppdragsgivare finner vi Löfbergs, Lidingöloppet och Telia Sonera. Tillsammans med deras uppdragsgivare arbetar de med alltifrån löpande arbete med webbstrategi och sökmotoroptimering till produktion av specifika webbprojekt som utveckling av nya digitala plattformar och webbplatser.

7 Nov 2014

Utveckling av ICAs sponsring, från traditionell till världenbaserad kommunikation.

Nästa frukostmöte gästas av Sofia Olsson, sponsringschef ICA Sverige AB

Ämnet denna morgon är: Utveckling av ICAs sponsring, från traditionell till världenbaserad kommunikation

ICAs sponsringsarbete startade 1917. Idag är ICA en stor sponsor inom social verksamhet och idrott. ICAs övergripande inställning till sponsring är att den ska stödja bolagets långsiktiga affärsplan med fokus på mat och hälsa, socialt ansvarstagande, miljö och hållbar utveckling.

Läs mer

3 Okt 2014

Karlstad Airport

Nästa frukostmöte gästas av Carl Hallgren, Marknadschef på Karlstad airport.
Ämnet denna morgon är: ”Värmland – Världen via Frankfurt”.

Karlstad – Frankfurt har gjort det enkelt att resa från Karlstad till till 78 länder och 235 destinationer över hela världen! Värmland som är Sveriges fjärde största exportregion är flyglinjen väldigt betydelsefull för både  turismen som mötesindustrin. 

Läs mer

Sogeti

Sogeti är ett företag som är specialister på IT-konsultation. Bland annat var Sogeti nominerade i kategorin ”Mobilt” på årets Guldvargengala, med bidraget Uddeholm Steelbook. Kom och lyssna på en inspirerande föreläsning och njut av en smarrig hotellfrukost på Scandic City den 5:e september!

 

Läs mer:

 

9 Maj 2014

Svenska kyrkan Karlstad och Bulldozer.

Charlotta Stenson, vd, Bulldozer och Pär Lundberg, församlingsherde, Svenska kyrkan, Karlstads pastorat som representerar årets Guldvargenvinnare. Berättade tankarna och arbetet bakom det vinnande bidraget ”Finns Gud”.

Läs mer

 

 

4 april 2014.

Munkforssågar.

Familjeföretaget som i mer än 60 år har varit kända för överlägsen kvalitet och innovation. Deras sågblad säljs över hela världen och används inom både mat- och träindustrin.

Läs mer:

 

7 mars 2014.

Wermland Opera.

En av Värmlands största besöksanledningar. Pernilla Eduard berättar hur marknadsavdelningen på Wermland Opera jobbar i stort och ger oss konkreta exempel från den aktuella produktionen L’Orfeo som spelas fram till 5 april.

 

7 februari 2014.

Att sälja idéer.

Emma Rung, kampanjledare för Miljöpartiet, håller en inspirationsföresläsning om kommunikation och engagemang – och hur 2014 kommer bli världens roligaste valår.

Läs mer:

 

6 december:

Sex år av framgång – varför, och vad händer nu?

På årets sista frukostmöte kommer Universitetets kommunikations- och samverkanschef Joachim Gustafsson och kommunikatör Arvid Dahlgren och berättar om det framgångsrika arbetet med att marknadsföra sitt universitet.

 

4 oktober:

Så marknadsför vi Sveriges viktigaste basnäring. 

Den 4 oktober gästas vi av The Paper Province – ett av Europas mest framgångsrika kluster. Ingen annanstans i världen finns ett så stort kluster av kompetens inom massa, papper och förpackningar. Närmare 200 företag med cirka 12 000 anställda är verksamma inom denna sektor – här i vårt närområde.

Vd Maria Hollander och kommunikatör Robert Rundberget berättar hur de marknadsför The Paper Province och Sveriges viktigaste basnäring mot olika målgrupper.

Välkommen.

 

6 september:

Tuff elit, glad motionär och massor av publik – så lyckas IF Göta.

Lena Calais, marknadsansvarig på IF Göta, berättade hur friidrottsföreningen bearbetar sina olika målgrupper för att få så många deltagare till sina arrangemang år efter år.

 

31 maj:


Ett platsvarumärke för Karlstad – som alla kan använda.

I början av juni lanseras det nya platsvarumärke för Karlstad. Den nya logotypen kan användas av alla aktörer som tillsammans vill stärka Karlstadsområdets attraktionskraft.

Den 31 maj gästades Marknadsföreningen av Katarina Lindström, kommunikationschef på Karlstads kommun, som på vårens sista frukostmöte berättade om bakgrunden till det nya varumärket, som är ett komplement till den glada solen som Karlstads kommun har som logotyp.

Läs mer.

 

3 maj:

IMG_7342

Folktandvården hittade vägen till de curlade ungdomarna.

Den 3 maj gästades Marknadsföreningen av Guldvargenvinnarna Folktandvården i Värmland. De berättade om hur de lyckades kommunicera med länets curlade ungdomar, om något så ”tråkigt” som tandvård.

Läs mer.

 

5 april:

Mina visioner om Värmland – landshövding Kenneth Johansson

Den 5 april gästades Marknadsföreningen av vår nya landshövding Kenneth Johansson. Och han berättade om sin syn på Värmlands utveckling.

Årsmöte
I anslning till frukosmötet hölls föreningens årsmöte.